amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 88&89 - LONDON

Kategori: Allmänt

Gick upp vid 4 på morgonen för att köra härifrån Elgin med Ebba klockan kvart i fem. Mot Inverness Airport! Och därefter... MOT LONDON!!!!! Vi kom fram till flygplatsen i Inverness halv sex och då ställde vi oss på vår förbokade & betalda parkeringsplats. Därefter gick vi till incheckningen och fick våra boardingcard. Vi checkade dock inte in några väskor eftersom vi redan innan hade bestämt att resa med bara handbagage. Lättare att ta sig runt i London när man måste bära med sig sina grejer! Vårt flyg lämnade flygplatsen halv sju, vilket betydde att vi kom fram till Gatwick Airport vid nio-tiden. YEEEAAY!!! Sen tog vi Gatwick express till Victoria Station och... Vi var framme. Jag sa ju att jag skulle komma tillbaka till dig min älskade stad. Jag sa ju att jag inte var färdig med dig ännu... Och det är jag fortfarande inte!!! xD Direkt efter att vi kommit fram till Victoria station gick vi ut i den härliga Londonmiljön och letade upp vår Big Bus Tour! Och minsann, vi hittade den mycket snart. Vi hoppade på och åkte runt, runt och tittade på allting som London har att erbjuda och lyssnade på vår guide. Det här är ett superbra sätt att resa på i London för man ser verkligen sååå mycket på en hyfsat kort tid. Tror vi satt på bussen i två timmar och vi fick se jättemycket. (jag har i för sig redan sett allt, för jag har åkt med den här bussen innan, men det var såååå underbart att få en uppdatering av London. Det finns en anledning till varför jag hela tiden säger att jag verkligen ÄLSKAR den här staden...!) När vi kom till Tower brigde hoppade vi av och bytte till båten som åkte över river Thames (Themsen) som ingick i vår Big Bus Tour -biljett, och såg allting från en annan synvinkel. Det här är någonting som jag aldrig har gjort innan och WOW... Det var sååå fint! Och magiskt... Är så glad att vi tog båten och fick åka under alla broar. Vi fick ju dessutom se och åka under bron som de använder i början av filmen Harry Potter och Halvblodsprinsen (Harry Potter 6), dvs milleniumbron. Den som de förstör i filmen! Så fräckt!!!!!! Speciellt för ett par HarryPotterFreaks som jag och Ebba.... Hehe. Efter båtturen var klockan dock redan nästan ett och vi hade sagt att vi skulle möta Letty på hotellet då.... Så vi blev lite sena. Vi tänkte att antingen tar vi bussturen tillbaka till Marble Arch (där vårt hotell låg, nära Oxford Street) men det kunde kanske ta en stund, så då bestämde vi oss för att gå istället. Vilket var en ganska dålig idé kom vi fram till senare... På kartan såg det ju så nära ut..... Haha! Så det slutade med att vi gick från Westminister (Big Ben), via de tre stora parkerna, St James Park, Green Park (med Buckingham Palace) och Hyde Park, till Marble Arch och Oxford Street. Hah! Vi var framme vid två typ... Men som tur var hade Letty kunnat gå omkring lite själv runt hotellet och kollat runt, så det gjorde inte henne något att vi var lite sena. Det var bara roligt att se varandra igen!:D Så vi checkade in på hotellet, lämnade våra ryggsäckar och gick ut i London igen för att hitta ett ställe att äta lunch på. Därefter gick vi till Oxford Street och gick där och shoppade och tittade runt från fyra-tiden till åtta då det stängde. Jag köpte några få saker, bl.a. en tröja, en pyjamas, en klänning. Jag kunde ju inite köpa så värst mycket eftersom jag bar åkte med ett handbagage... Men det var väl lika bra! Vill ju inte slösa upp för mycket pengar... ;) haha. Efter all shopping och vandring genom hela oxford street gick vi tillbaka till hotellet, lämnade våra saker och gick ut och åt på McDonalds. Vi var inte speciellt hungriga nämligen eftersom vi hade haft en så pass sen lunch. Efter det gick vi till en typisk, engelsk pub och satt där och pratade och hade trevligt. Jag tog tyvärr ingen öl, dock... Gillar fortfarande inte det! Så tog en varm choklad istället... Haha, så mesig jag är.. Men det var faktiskt gott!!!! Så mobba mig inte ;) När puben stängde, vid halv tolv, gick vi tillbaka till hotellet och gjorde oss redo för sängen. Jag läste lite i min bok innan vi gick och la oss, men när man väl la huvudet på kudden somnade man direkt. Puh! Vilken dag.... Vaknade tidigt nästa dag, runt halv åtta, så jag gick upp och gjorde vid mig och sen packade jag om min väska eftersom vi skulle ta den med oss på dagens vandring (utcheckning av hotell, ni vet..). Så senare, när Ebba och Letty vaknade, ringde vi och beställde vår frukost som ingick i priset. Vi åt den och sen var vi väl ute från hotellet runt halv tio, tio. Då började vi vår promenad mot St Pancras och Kings Cross Station! :D Me = Happy!!!! Det tog väl ca fyrtio minuter för oss att gå dit från hotellet, men det var det värt det. Åhhh vad fint St Pancras är! Och jag bara älskar Kings Cross! Speciellt inne på perrongen där man verkligen kan se att det är här de har filmat Harry Potter! MAGISKT! Dessutom hade de äntligen öppnat turistdelen av Kings Cross, dvs Platform 9&3/4! Där kan man ta bilder på sig själv med en vagn som sitter fast i väggen. Precis som om man är på väg IN TILL perrong 9&3/4!!! :D ÅÅÅÅHHHHH! Var fantastiskt att få se! Dock...... Var det lång kö, så jag, Ebba och Letty kände väl att vi inte ville ta slut på vår tid i London genom att köa där. Vi fick dock några bilder på vagnen i väggen utan oss som stod och höll i den ;) haha! Och dessutom... Hade de öppnat en HARRY POTTER BUTIK där!!!!! Det var som att gå in i själva Harry Potter världen! Man kunde köpa en massa fräcka och fina Harry Potter saker!!! De hade alla karaktärers trollstavar (SÅÅÅÅ FINA!!!), skoltröjor, slipsar, halsdukar, kartor, och en massa prydnasföremål som finns med i filmerna.... JAG VILLE KÖPA ALLT!!!! Men.... det var ju inte billigt om man sa så...... Det var riktigt, riktigt dyrt. För dyrt. Men det är ju det de tjänar på. De vet att typiska Harry Potter fans, som jag, kommer köpa olika saker hur mycket de än kostar... Jag fick nöja mig med ett paket Bertie Botts bönor i alla smaker och ett paket Chokladgrodor (med ett kort som ingår! Måste kolla vad det är för person jag fick sen....) och bara de två sakerna (som var pyttesmå) kostade ca 80 kronor tillsammans... hmm.. Nej, det var nog smart av mig att inte köpa något annat, men jag ville sååå gärna ha en trollstav... Haha! Dock låg vissa av de framme i sina lådor som man fick prova och hålla, så jag har iaf några foton när jag håller Hermiones, Harrys och Rons trollstavar ;) hihi. Det var verkligen maaaagiskt! Syns det att jag är ett äkta HarryPotterFreak ännu???? xD Hur som helst... Efter min och Ebbas HarryPotterNördStund (Letty är inte ett freak som oss) så gick vi ut från Kings Cross och vidare mot CANDEM! Dvs, en del av London som har en jättestor marknad som vi gick omkring i och kollade på alla olika saker. Jag köpte även ett armband som hade symbolen för Hunger Games på sig (ännu mer fanFreak av mig.... haha) som jag ska ta av och sätta fast på en halskedja istället :) Har velat ha den symbolen som ett halsband hur länge som helst och nu när jag såg den på det här armbandet var jag bara tvungen att köpa den! Kostade bara £3 dessutom så det var det VERKLIGEN värt! Sen köpte jag även en kopia av Big Ben (som lyser, huhu) i en sån turistbutik... Haha. Jag har velat köpa något sådan varje gång jag varit i London (3 gånger nu) så nu var det bannemig dags! :D Och är nöjd med mitt beslut, även om den inte är av bästa kvalitet.... Efter Candem tog jag, Ebba och Letty bussen till Hyde Park och därefter gick vi till Harrods och kollade på alla dyrbara märkesväskor, smycken, smink osv... Man svettas ju bara av att se priset på ett litet par örhängen där... Haha, men det är kul att ha gått där (även om jag gjort det innan, haha) och att bara kolla på alla dyrbarheter. Det var till och med vakter där som sa åt oss att hålla våra stora ryggsäckar framför oss när vi gick så att vi inte skulle stöta till något. Sen gick vi även in på Tiffanys.. Åh, vad vackert det är där... Helt makalöst underbart med alla smycken som glittrar och blänker.... Om man bara hade haft råd att köpa allt. Hahahah! Hur som helst... Efter Harrods gick vi ut igen och då var det minsann dags att gå tillbaka till Victoria station. Och ta tåget till flyget och därefter åka hem... Buhu!!! Så det var vad vi gjorde. Måste säga att jag känner mig mycket stolt över att kunna hitta så pass bra i London som jag gör. Jag kan ändå vissa vägar utantill och känner igen ganska många ställen och kan peka åt rätt håll, osv. Jag är född till att bo i London helt enkelt! Efter några fler resor dit kommer jag snart kunna gå omkring där utan en karta i handen! :D För jag kommer verkligen åka dit många, många, många fler gånger!!!!!! Hur som helst, jag och Ebba sa hejdå till Letty utanför VIctoria station, för nu skulle vi gå skilda vägar igen. Sen tog jag och Ebba Gatwick Express igen och anlände till flygplatsen i god tid för incheckning. Flyget lyfte runt halv åtta och sen var vi framme i Inverness igen vid nio-tiden. Därefter gick vi till bilen och jag körde oss hem till Elgin. Framme vid tio! Och då blev det sängen direkt! haha. Men AJ, vad fötterna värker efter en sån här helg. Mycket promenerande hit och dit... Men det är det verkligen värt det! London är och kommer alltid vara min favoritstad. Det finns inget bättre på hela världskartan, så enkelt är det. Vi ses snart igen, London! Älskade, älskade stad... Mitt paradis på jorden! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: