amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 96 - Julkänsla? Var är du?!

Kategori: Allmänt

Vaknade runt tio-tiden idag igen och började dagen med att läsa i min bok (för er som börjat undra vilken bok det är jag läser så är det "City of Glass" av Cassandra Clare - tredje boken i serien "City of Bones"). Runt lunchtid klädde jag dock på mig träningskläder och gick ut och gick en runda bara för att röra lite på mig. Sen kom jag hem igen och fortsatte min läsning. Jag åt en sen lunch (fortfarande med min bok framför mig) medan familjen gick ut och träffade någon av Bens kompisar. När de kom tillbaka spenderade jag lite tid med de innan jag gick upp och fortsatte läsa fram till klockan fyra ungefär - då läste jag ut min bok!!!! AAAAAH! Den är ju SÅÅÅÅ BRA! Fast jag kan inte riktigt köpa fortsättningen (det finns fem böcker i serien) för jag har önskat mig fjärde och femte boken i julklapp... Såååå... jag måste vänta till efter jul och se om jag kan köpa de då eller om jag får de i julklapp ;) Alltså fick jag nu ta och börja på en ny serie, men det gjorde inte så värst mycket för jag har velat läsa den här serien jättelänge också! Min nya bok heter The Iron King och är skriven av Julia Kagawa. Än så länge verkar den lovande så jag kommer absolut fortsätta läsa mer ikväll - det har verkligen varit en läsdag för mig idag!!! OCH... lite av en andra-advents&julstämnings-dag.... huhu. Jag kände bara att i Sverige får man verkligen julkänslan den första december. Här dock... Har den inte riktigt kommit än.. Hemma börjar vi alltid pynta med en massa ljus och lampor och små tomtar osv, men det gör man inte riktigt på samma sätt här. Vissa har gjort det och det är absolut pyntat lite här och där i stan osv, men vi har inte gjort något här i huset och det är inte många på gatan som gjort det heller. Kanske är det vi svenskar som är lite ivriga med att få upp julstakarna och juleljusen osv. Dessutom firar ju inte engelsmännen advent så det har jag också missat. Hörde dessutom av mina föräldrar att det snöat en massa i Kristianstad idag... Här i Elgin har det duggregnat lite. Ingen snö vad jag har sett... Hmmm... Så jag tog saken i egna händer och tände två ljus för mig själv här i mitt rum! Sen letade jag upp Jill Johnssons julsånger på youtube och jag fick faktiskt lite julstämning här med! :D Och att ha en bok att läsa till juleljusen och julemusiken gör ju bara pricken över i:et. (Synd bara att jag inte kunde göra något åt snön, men så länge det är snö i Sverige på självaste julafton gör det inte något om den inte kommer här!) Känns lite trist att jag inte kommer ha något pepparkakshusprojekt i år - jag har ju alltid gjort något form av bygge när det kommer till pepparkakshusen.. Men de verkar inte göra det på samma sätt här heller.. Haha, så kanske får bygga något smått när jag kommer hem till Sverige sen! Vem vet, kanske får jag tiden till det ;) Någon som har ett tips på vad jag ska bygga isf? Nej, nu babblar jag verkligen bara en massa om jul, jul och jul.. Men vem kan klandra mig? Jag ÄLSKAR julen! Snart ska jag gå ner och äta kvällsmat med familjen (lax = mums!) och sen kommer väl min kväll fortsätta med julmusik, ljus, läsning och choklad. Hmmm.... Kanske har julstämningen faktiskt kommit till Skottland trots allt? ;)

Kommentarer

  • Farfar säger:

    Här doftar det pepparkaksbak! Välkommen till Jul Amanda!

    Svar: Åh fresta mig inte farfar! Längtar så mycket nu!!! :D
    Amanda Tyrén

    2013-12-08 | 19:26:33
  • Per Tyrén säger:

    Snön försvann lika fort som den kom gumman… =(
    Men den kommer säkert tillbaka till jul!
    En vecka kvar tills vi ses… =)

    Svar: Åh nej vad dumt! :( men ja, den sparas tills jag kommer hem istället!! Om exakt en vecka lär jag sitta på flyget..... Åååååh längtar!!!!
    Amanda Tyrén

    2013-12-09 | 11:02:16

Kommentera inlägget här: