amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 60 - Loch Ness & Inverness

Kategori: Allmänt

Jag, Agnes och Martina började dagen med en stadig frukost och sen körde vi iväg med bilen mot Inverness! Men istället för att stanna i Inverness åkte vi förbi för att köra till Loch Ness och se det lilla sjömonstret Nessie! Oturligt nog var det ganska förvirrande efter Inverness så någonstans vid alla rondeller och trafikljus tog vi fel avfart.... Hmm. För vi körde och körde och körde och vi kom aldrig till bron som Ellie hade sagt att vi skulle köra över. Vi hade inget internet och min mobil funkar inte att ringa med. Så efter ett tag stannade vi bilen i en liten by som jag har glömt namnet på (vi kunde inte uttala det så bra, så inte så konstigt att jag tappat namnet på den lilla byn) och skickade ett sms till Ellie - en fråga om hon kunde ringa mig. MEN.... Ingen täckning.... Så samtalet bröts och gick inte att ringa igen.. PANIK!!! Då tog vi upp min iPhone i ren desperation och öppnade google maps. Och kan man tänka sig... Det funkade!!! Antagligen eftersom jag hade laddat upp kartan innan (hemma) när vi studerade vilka vägar vi skulle köra, osv, så den var fortfarande där! Då såg vi att vi hade kört alldeles för långt västerut (Vi skulle egentligen ha kört norr). Och vi hade följt en annan sjö istället för den vi skulle följa från början.... Hmm... Lyckat! xD Vi hittade dock en annan väg som skulle ta oss tillbaka till Loch Ness (ca i mitten av den avlånga sjön) så vi körde vidare mha google maps och hjälp vilka vägar!!!! Så fint och fräckt och brant och krokigt... SKOTSKA VÄGAR OM NÅGOT!!! Jag har nog aldrig kört i så långa och BRANTA backar förut - det var verkligen som om man körde på själva bergen, det var iaf vad som fanns runt omkring, Berg och skog och fina höstfärger. Så kanske var det bra att vi körde fel? Då fick vi se allt det där med ;) När vi väl kom fram till Loch Ness stannade vi bilen och gick ut och tog in den fantastiska utsikten (både med ögon och med kamera). Gud vad fräckt att kunna säga att man varit vid Loch Ness!! Vi såg tyvärr inte Nessie.... Men vi såg många kopior av henne (honom??) i giftshoppen vi gick in i senare! Gosedjur, hattar, magneter, nyckelringar, muggar, tröjor, vykort... Jag kan hålla på i evigheter!! XD haha. När vi kände oss färdiga i giftshoppen körde vi - denna gången - längs med Loch Ness tillbaka till Inverness. TIME FOR SHOPPING!!!! Dock... Behövde vi lunch först! Då gick vi in på en liten men sååå mysig italiensk restaurang och beställde vår mat. Jag tog en (JÄTTEGOD) pizza och Agnes och Martina tog varsin Pastarätt (också jättegod! Fick smaka, hehe...) Dessutom, mitt i maten började en av servitörerna (en gammal man som var så pigg och rolig och helt enkelt supertrevlig) sjunga! På italienska! Och sen slöt alla matgästerna in i refrängen! Det var en så mysig stämning! :D Efter vår lunch gick vi till... Dam, dam, dam... PRIMARK! Och kom ut två och en halv timme senare med betydligt mindre pengar i plånboken. Därefter gick vi omkring lite i alla olika affärer på gatan och i gallerian och sen gick vi till Starbucks för en varm dryck innan vi skulle sätta oss i bilen på väg hem till Elgin igen. När vi väl körde hem var klockan ca kvart i sju, så vi kom väl hem lite efter åtta, efter att vi varit på tesco och handlat lite specialdrycker till kvällen ;) hehehe... Hemma kokte vi korv (RIKTIG KORV, YEAAAY!) och åt lite och sen satte vi oss i vardagsrummet och spelade det där spelet när man har en hemlig person skriven på en lapp på pannan (som en av de andra "spelarena(?)" skrivit och sen ska man ställa ja- och nej-frågor för att lista ut vem man är. Haha, det var så mysigt att bara sitta och dricka lite gott och spela lite spel och skratta, skratta, skratta att klockan hann bli tjugo över elva innan vi kom på att vi var tvungna att göra vid oss och beställa taxi till stan så att vi kunde komma in på nattklubben innan de stänger entrén. Tydligen får man inte komma in efter ett speciellt klockslag här... Tror det var halv ett, vilket vi som tur var lyckades med! :D Vi gick till Joannas Night Club och det var såååååå mycket folk där! Det var riktigt roligt hela kvällen. Vi träffade tom samma personer som vi träffade i torsdags! Veronica och Rachel var också där så Agnes och Martina fick träffa de också! :D Vi kom inte hem förrän fyra...... Haha! Dvs: MYCKET LYCKAD KVÄLL!! Och ett bra avslut på vår lilla återträff! När vi skulle gå och lägga oss (halv fem, efter lite nattamat och tyst skratt i köket) tog jag mitt täcke och kudde och la mig Agnes och Martinas rum. Så sov vi alla tre där den sista natten tillsammans (typ tre timmar men det var jättemysigt!)

Kommentarer

  • Malin säger:

    Härligt ni har det....trodde nog att du skulle hamna i deras rum tillslut;)))))

    Svar: Ja... Jag kunde inte riktigt hålla mig borta... (a)
    Amanda Tyrén

    2013-11-03 | 15:16:57

Kommentera inlägget här: