amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 77 - HarryPotterRoadtrip!

Kategori: Allmänt

Jag och Ebba vaknade tidigt i stugan på Isle of Skye, gjorde vid oss, åt frukost och packade det sista. På kvällen igår hade det börjat snöa lite och tydligen hade det gjort det hela natten också, för nu på morgonen låg det ett litet vitt lager med snö på marken! Och frost hade lagt sig på bilen... Rich var jättesnäll och hjälpte oss att skrapa rutorna osv medan vi packade ut till bilen och sen erbjöd han sig även att köra oss ner till huvudvägen (dvs på alla smala, upp&ned-vägar bland stugorna) eftersom det kunde vara svårt att komma dit nu när det var halt på vägarna. Rich och Ailsa hade haft ett par vänner på besök förra året och när de skulle lämna stugan och ön hade deras bil tappat greppet om vägen och glidit ner längs en av de branta backarna innan huvudvägen och kraschat... Så Rich ville se till så att vi kom iväg ordentligt. Så snällt av honom! Så han skjutsade oss ner till huvudvägen efter att jag och Ebba hade sagt hejdå till Ailsa, Chloe och Charlie vid stugan. Sen tog jag över vid ratten igen och jag och Ebba sa hejdå och tack till Rich innan vi körde mot färjan och nästa del av vår semester... DOCK... På vägen til färjan hände något riktigt otäckt... I en liten sväng på vägen var det riktigt halt och bilen tappade helt och hållet greppet om vägen. Den halkade åt sidan och vi sladdade rejält, träffade trottoarkanten med det ena framdäcket och sladdade vidare åt andra hållet innan jag fick kontroll över ratten och bilen igen. Jag har aldrig varit så rädd i en bil innan. Mitt hjärta dunkade jättehårt och snabbt i bröstet, långt efter att jag fått kontroll över bilen igen. Jag är så tacksam över att allt gick bra och att jag gjorde allting som jag fått lära mig att man ska göra i sådana situationer. Tack&lov för halkan innan man tar körkort! USCH! Måtte detta ALDRIG hända igen. Får en verkligen att respektera de hala vägarna... Jag älskar verkligen dubbdäck och vinterdäck som vi har där hemma i Sverige. Vet inte om de ens brukar använda det här... Kommer verkligen ta upp frågan med Ellie snart! Hur som helst nådde vi fram till färjan oskadda - dock lite uppskakade... och vi kunde gå in och betala för vår biljett. Det läskiga här var dock att det är en ganska liten färja som bara tar ett antall bilar åt gången och här måste man BACKA in... Backa in i en båt... Backa in i en båt med VATTEN på båda sidorna om den SMALA RAMPEN.... Nej tack! Fast jag var ju tvungen att göra det... ...Och det gick bra!! Puh! Fast måste bara säga att jag var lite väl geléaktig i kroppen när jag väl fick sätta mig ner i en av sofforna på färjan... Först halkan och sen backa in i en liten, ranglig färja, hela tiden rädd att man ska köra rakt ut i vattnet (jag vet att man inte lär göra det, men det kändes som om jag skulle göra det när jag backade in!). Som tur var kunde både jag och Ebba lugna ner oss lite efteråt när färjan väl började röra på sig. Och det var faktiskt en ganska mysig liten båttur över havet med alla fina, vita berg runt omkring. Väl över på andra sidan körde vi och tankade bilen innan vi körde vidare mot vårt mål. Nämligen Glenfinnan Viaduct. Det här är en del av ett järnvägsspår som användes (bl.a.) i andra filmen av Harry Potter (Harry Potter och Hemligheternas Kammare) och där Hogwartsexpressen kör. Det är ett sorts valv där spåret höjer sig över marken från ett berg till ett annat. Det visas bl.a. i scenen där Harry och Ron kör den flygande bilen över spåret och tåget. Hur som helst var det här något vi skulle se idag på vår HarryPotterRoadtrip. Glenfinnan Viaduct! Och det gjorde vi minsann!!! SÅ HIMLA FRÄCKT!!!!! Det var helt fantastiskt att få se det här stora järnvägsspårsvalvet (eller vad man nu ska kalla det...) som har varit med i Harry Potter filmerna! Och dessutom... När vi gick upp på en stig längs med berget såg vi att vår andra destination på roadtripen (Sjön utanför Hogwarts) låg precis bredvid Glenfinnan Viaduct!!!!!!! WOW!!!! Man kunde verkligen se att det var DEN sjön. Exakt DEN sjän som ÄR MED I HARRY POTTER FILMERNA!!!! Märks det att jag är ett fan av HP...? DET ÄR JAG KAN JAG SÄGA!!! Och det är Ebba också och det märktes långa vägar på oss. Vi var så glada när vi fick se dessa två viktiga platser. WOW säger jag igen. W. O. W. Vi var här i Glenfinnan jättelänge och tog en massa bilder, gick runt till nästa vinkel, tog en massa bilder, osv. Vi var på bergen, på marken, vid sjön... ÖVERALLT för att få så många och så bra bilder som möjligt. Och för att få SE så mycket som möjligt. Helt fantastiskt var det. Det var verkligen magiskt.... Nej, nu ska jag inte HarryPotterFreaka längre. (Även om jag hade kunnat skriva så mycket mer om hur fantastisk och magisk den här platsen verkligen var). När vi tillslut kände oss klara vid vår älskade HarryPotterPlats gick vi tillbaka till bilen och körde därifrån (snyft..) och vidare mot Fort William. Väl där körde vi igenom staden, tog en liten titt på ett gammalt slott (ruiner), och sen körde vi tillbaka mot Inverness och Elgin igen. Tog oss ca två och en halv timme att köra från Fort William till Elgin. (Ca en halvtimme från Glenfinnan till Fort William). Så snacka om att jag är trött på att köra bil! Har kört massor hela den här helgen... Puh! Men kan ju faktiskt stolt konstatera att jag känner mig mycket säkrare med min körning efter så många svåra, krokiga och smala (och HALA) vägar. Hur som helst kom vi hem till Elgin runt fem och då hälsade jag på min kära familj igen. Lucy sa att hon tyckte jag hade varit iväg jättelänge! Hon sa till och med åt mig att du måste kolla på vår våningssäng och vår kostymlåda som mamma har målat osv... Men lilla Lucy... Jag har redan sett allt det där; Jag var bara borta över helgen... Tydligen tyckte hon att det hade varit mycket längre än så! xD hahaha! Ellie var iväg när jag kom hem - hon var tydligen på en konsert i Aberdeen! Så det var bara Ben och barnen hemma. Jag pratde lite med Ben, åt min middag och sen gick jag upp på ovanvåningen och packade upp mina saker. Därefter la jag mig ner i sängen och kollade på lite masterchef och just nu håller jag faktiskt på att kolla på en film (pausade lite för att skriva bloggen). Kände bara för att ta det lugnt i min egen säng och koppla av efter så många timmars körning. Sen imorgon börjar jobbet igen! Men det blir iaf bara tre dagars jobb denna veckan för i helgen åker jag till Edinburgh med Ebba, Veronica och Lalitha! :D Och då ska jag köra igen.... Hmmm... Aja, nu ska jag snart fortsätta med mitt filmtittande och sen ska jag sova. Längtar faktiskt efter att få sluta ögonlocken och fångas upp av drömmarnas värld. Det har varit en lång dag idag, fylld med roliga sevärdheter. Ååååh vad jag är glad att jag har fått se det jag har sett idag. Ett HarryPotterFreak som jag kan inte vara annat än glad efter en sådan sak, så enkelt är det bara!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: