amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 81&82 - Weekend i Edinburgh

Kategori: Allmänt

Okej.. Så jag hade precis skrivit ett jättelångt inlägg om dag ett och halva dag två här på bloggen (tagit sååå lång tid) och så raderades allt. Jag är sååå arg just nu! Bara att börja om, antar jag... SUCK! Hur som helst... (*Happy thoughts!*) LÖRDAGEN: Efter att ha sett Cathcing Fire på bio på fredagen (DEN VAR AWESOME!!!! SÅ HIMLA BRA!!!!) så somnade jag inte förrän vid elva på kvällen, så på lördagsmorgonen när jag vaknade av klockan som ringde vid fem på morgonen var jag TRÖTT! Så jag släpade mig upp ur sängen och gjorde vid mig lite och sen åt jag frukost, osv innan Ebba kom hit vid 6 och vi packade ut våra ryggsäckar i bilen och körde för att hämta Veronica och Lalitha (Hos Veronica som bor ca 2min med bil från oss) sen körde vi och tankade på tesco. Eller ja, idéen var att tanka men kiosken var tydligen stängd... NOOO!! Så vi visste inte hur vi skulle göra. Jag kan bara betala med kontanter för har inget mack-kort.... Så det var lite otur. VAD GÖR MAN DÅ?? Jo, man frågar snällt mannen som tankar sin bil bredvid oss om han kan betala vår tank med sitt kort och sen ger vi honom kontanter i utbyte... Hahaha! Så det var vad vi gjorde. Och snäll som mannen är gick han med på det. TACK! Så vi tankade lite mer än halva tanken (kanske tre fjärdedelar eller något?) Och SEN bar det av på vår resa mot Edinburgh - Skottlands huvudstad för er som inte vet. Tog ca 4 timmar att köra dit - resultat=TRÖTT AMANDA.. Men måste säga att allt detta körande här i Skottland, både den här resan och Isle of SKye förra helgen, mm, har gett mig väldigt mycket erfarenhet av min körning. Jag känner mig så mycket säkrare! Speciellt med tanke på att jag avskyr - jag upprepar: avskyr! - att köra i stora städer. Jag klarar knappt av att köra i Lund ens! Får panik inombords... Blir så himla stressad, så låter gärna bli om jag kan. Och Edinburgh... Tja, det är ingen liten stad precis.. USCH! Såg inte fram emot att köra i den där staden. Alla sa att nej, man kör helt enkelt inte i Edinburgh, det är för stor trafik där.. Hmm, tack.... Haha. Men det gick faktiskt bra :) Jag hade Ebba bredvid mig i framsätet som hade läst kartan hela vägen till Perth (som vi körde igenom) och Edinburgh, så hon guidade mig och pekade osv. Ibland blev det för sent så man la sig i fel fil osv, men då var det bara att fortsätta och köra en annan väg. Allt som allt gick det bra och vi kunde hela tiden lösa våra små problem. Men.. Efter den fyra timmars långa bilkörningen så åkte vi inte direkt in till centrum i Edinburgh, utan vi körde till... IKEA!!!! Yeeeeay! :D Haha. Vi var fyra tjejer i bilen, varav tre av oss är från Sverige. Snacka om att vi tre var överlyckliga av att få gå på ett ställe som var såååå svenskt! Allting såg exakt likadant ut som hemma i Sverige. Enda skillnaden var att texterna (självklart) var på engelska och att priserna var i pund istället för kronor. Men alla möblernas namn osv var på svenska så bokstäverna å, ä och ö syntes lite här och där. Lalitha (som är från Holland) fattade inte riktigt vår uppspelthet, men jag antar att man måste vara från Sverige för att verkligen fatta det ;) haha. Det kändes verkligen som om man var på svensk mark igen! Så fräckt! De hade även svenskt godis (inkluding ahlgrens bilar!!) och knäckebröd, skorpor, köttbullar, brunsås, lingonsylt, en massa olika sillar på burk, havreflarnskakor, osv, osv, osv..... SÅ MYCKET GOTT!!! Och svenskt.... :D Efter att ha kollat omkring i själva affären så stannade vi även kvar på lunch. Och vad tar man om inte IKEAS SVENSKA KÖTTBULLAR MED POTATISMOS, GRÖNA ÄRTOR, BRUNSÅS OCH LINGONSYLT????? Det var såååååå GOTT! Mums! Det var verkligen som att äta en del av Sverige.... Hehe. Hur som helst, efter IKEA och vår supersvenska lunch körde vi alltså in i centrum. Återigen: hjälp.... Men det gick faktistk bra att köra inne i den stora staden. Det var mest rakt på och när man skulle svänga hjälpte Ebba med guidningen osv :) Så när vi tillslut hittat till vårt parkeringshus (som vi tittat ut dagarna innan) så parkerade vi bilen, tog våra ryggsäckar och gick ut i Edinburgh stad. Vårt parkeringshus låg ca 20 mins promenad från hostellet, men det gjorde inget för mitt emellan var verkligen centrum av Edinburgh. Vi hade inte kunnat hitta ett bättre läge! Så vi promenerade längs med gatorna och alla shoppingställen och tittade och utforskade hela vägen fram till hostellet - Caledonian backpackers. Vi checkade in och lämnade våra saker där innan vi gav oss ut på shoppinggatorna igen. Vi gick mycket längs med huvudgatan - Princes street - och även alla gatorna längre upp. Det fanns så mycket olika affärer att gå in och kolla i! Och så fanns det ju självklart Primark... LYCKA!! Så vi spenderade den eftermiddagen med att gå omkring och shoppa lite grann och bara allmänt utforska Edinburgh! Vi gick inom några julmarknader och tittade på en massa julbelysningar osv. Det var så fräckt! Man fattar varför Edinburgh är Skottlands huvudstad när man ser den. WOW, säger jag bara. STOR skillnad från Elgin.. Haha! Hur som helst, efter vår lilla dag på shoppinggatorna gick vi tillbaka till hostellet och gjorde vid oss lite. Sen tog vi en taxi till en av Edinburghs mest berömda pizzerior, där vi mötte Lalithas kusin och hans flickvän. Flickvännen är tydligen norsk och pluggar för tillfället i Edinburgh, medan Lalithas kusin (som är från Holland som Lalitha) för tillfället bor i Oslo och jobbar där. Men nu var de båda i Edinburgh och då passade vi på att träffa de. Vilket var en jättebra idé för vi hade verkligen hur trevligt som helst! Pizzerian var ett superbra val (kusinen hade bokat bord till oss där, svårt att få bord annars) och umgänget var underbart! Jag, Ebba och Veronica kunde även prata svenska med Lalithas kusins flickvän eftersom hon pratade norska. Det var hur kul och trevligt som helst! Efter pizzerian tog vi en taxi tillbaka till området där vi bodde och satte oss på en pub. En ÄKTA ENGELSK pub! Så ska det se ut! :D Sen fortsatte vi att umgås och ha trevligt och prata en massa. Snart kände jag och Ebba oss trötta dock, så vi sa hejdå till de andra och gick tillbaka till hostellet. Vi hade ju faktiskt gått och lagt oss sent och gått upp tidigt och jag hade dessutom kört i fyra timmar.. Det är okej att vara trött då! Haha. När vi kom tillbaka till Caledonian backpackers såg vi att några av de andra tjejerna som vi skulle dela rum med var där. (Vi hade bokat ett tolv-pers-rum med bara tjejer nämligen). Och det visade sig att de var från Sverige också!!!! Så det slutade med att vi pratade en massa med varandra, lärde känna varandra lite mer och hade allmänt trevligt. En av tjejerna jobbade i Edinburgh nu och de andra tre var på besök. Var jättekul att prata med de! När Lalitha och Veronica kom tillbaka, dock, vid elvatiden, gick de andra tjejrna ut (de skulle sätta sig på en pub) och då kunde jag tillslut sova, haha. Så mycket för min tidiga natt... xD Men var supertrevligt att prata med de andra tjejerna, som var från Göteborg btw, så gjorde inget :)))) SÖNDAG: Vaknat lite till och från under natten, men annars sov jag väldigt skönt. Ibland är det extra skönt att vakna ofta och se att: "Åh, jag kan sova ännu mer!" när man kollar på klockan. Så det var lite av en sådan natt jag hade mellan lördagen och söndagen. Klockan ringde vid åtta, så då gick jag upp och gick till ett av de gemensamma badrummen på hostellet (för tjejer of course) och gjorde vid mig lite. Jag tyckte om det här hostellet! Eller var det kanske bara känslan av det. Jag kan tänka mig att backpacka genom Europa och åka från hostel till hostel nämligen. Alla som man mötte inne i det här badrummet, som precis vaknat och skulle göra vid sig som en själv, var så trevliga och det var en trött men härlig stämning. Det kändes så kul, bara.. Känslan av att det här kan jag tänka mig att göra senare, efter mitt au pair -liv. Haha. Får väl tänka lite på det, helt enkelt! Hur som helst, när jag, Ebba, Veronica och Lalitha hade gjort vid oss och packat våra ryggsäckar osv gick vi ner för att äta frukost (vilken ingick i priset, hur bra som helst!). Det var gott också! Åt lite yoghurt med musli och fruk - mums! Sen checkade vi ut och gick ut i Edinburgh stad igen. Det var så stor skillnad på nu och då dock. Igårkväll var det fullt med folk, lite mörkt och lite julbelysning. Nu på morgonen var det knappt något folk ute (söndag) och väldigt ljust... Vi gick till bilen och lämnade vår packning, sen gick vi tillbaka till staden och vidare mot Edinburg Castle och tog en liten titt. Därefter gick jag och Ebba vidare på lite shoppingturer (mest fönstershopping dock) och utforskade mer av Edinburgh. (Veronica och Lalitha hade gått in i slottet på en rundtur, men jag och Ebba ville hellre se mer av staden så vi splittrade oss lite. Rundturen var ganska lång nämligen, ca 2 och en halv timme eller något...) Jag och Ebba satte oss tillslut på KFC och åt en liten lunch och sen mötte vi upp Veronica och Rachel (som kommit med tåget till Edinburgh för att möta oss, hon bor ju här i närheten nu istället!). Lalitha var iväg på en liten vandring med sin kusin och hans flickvän. Vi fyra gick vidare i staden och kollade på en massa nya saker, bl.a. st James shoppingcenter, där vi hade parkerat bilen. Runt halv fem -tiden hände det dock något stort på gatorna i Edinburgh. Den kompletta julbelysningen över stan skulle tändas. Så från klockan tre på dagen hade det varit uppträden på scener på gatorna med jullåtar och körer osv och sen (när jag, Veronica, Ebba och Lalitha kommit dit, Rachel hade åkt hem) så blev det en countdown från tio och sen tände de julbelysningen och sköt uppraketer och alla applåderade och jublade. Det var såååå mycket folk! Man kunde knappt ta sig varken fram eller bak i folkmassan... Haha. OCh ganska kul att få se en sådan här grej - även om jag och mina tjejkompisar blev lite besvikna. Det var inte så värst mycket julbelysning som tändes nämligen.. haha. Vi hade väntat oss något mer... tja.. stort. Men det var kul att se och vara en del av iaf :) Efter det här började vi gå tillbaka mot bilen igen för nu kände vi att det var dags att köra hem. Det var dock lättare sagt än gjort. Allt folk som hade kollat på christmas light switch on (eller vad det nu hette) skulle ju också ta sig hem... Haha! Gud vad mycket folk det var på gatorna! Men... Vi kom tillslut fram till bilen och då hoppade vi in, väntade fyrtio minnuter inne i parkeringshuset innan vi kunde ta oss ut och sen var det bara att ta sig ut ur själva staden innan det var raka vägen hem igen i fyra timmar. Gick bra! Fast OJ vad trött jag var! Dessutom har jag gått och blivit lite sjuk. Nu på söndagen åt jag två tabletter för min hals gör jätteont. Mina mandlar är stora och svullna och det gör jätteont att svälja. Sen var hela kroppen svag idag och benen var trötta så tror verkligen att jag behövde de där tabletterna. Men jag försökte ignorera det så mycket som möjligt för ville inte att min dag i Edinburgh skulle sabbas pga av lite sjuka. Men, ja... Jag var ganska trött efter den där körningen hem också sen. Så det blev sängen direkt för mig när jag väl hade släppt av Lalitha i Forres och Veronica och Ebba här i Elgin. Men allt som allt kan jag säga att det har varit en underbar helg fylld med nya upptäckter och skojiga händelser! Det var värt körningen dit, för blev så mycket billigare än att ta tåget, men jag kan ju säga som såhär att jag är ganska glad att det inte kommer bli så långa körningar för mig i fortsättningen. Endast 40min till inverness och 40min tillbaka nästa helg när jag och Ebba ska ta flyget ner till London! Och DET kommer verkligen vara värt det...! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: