amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 87 - "A Celebration of Scotland"

Kategori: Allmänt

Började dagen med att gå upp med Beth och Lucy och snart kom även Ben och åt frukost med barnen. Sen kom även Ellie och vi alla lämnade huset samtidigt. Ben i volvon och jag, Beth, Lucy och Ellie i den blåa bilen, dvs bilen jag kör. Varför åkte vi alla fyra i samma bil? Jo, för att Ellie skulle lämna mig och Beth på skolan och sen skjutsa Lucy till hennes dagis. Ben skulle ju ha den andra bilen, så vi fick lösa det på detta sättet istället. Varför kunde inte jag skjutsa Lucy till dagiset också? Jo, för att idag var det Chloes christmas play! Så jag skulle gå på den och då hann jag inte riktigt skjutsa Lucy... Så himla snällt av Ellie och Ben att de kunde lösa det så att jag fick gå och se Chloes pjäs! Alltså... Ellie släppte mig och Beth vid skolan och jag gick dit och lämnade henne. Sen gick jag inom cancer research och provade lite plagg men köpte inget.. Sen gick jag till Elgin Town Hall där Chloes pjäs skulle spelas. Barnen skulle komma runt halv tio och sen skulle alla i publiken få gå in och sätta sig. Eftersom jag var ganska långt fram i kön fick jag en bra plats på tredje raden. Sen började showen vid 10.00. Åh så mydigt det var! Att sitta där och kolla på barnen som hoppade och dansade omkring och hade roligt och visade upp sina fina dräkter för alla föräldrar och nära och kära i publiken! (Jag kommer inte lägga ut några bilder för fröknarna sa åt en att vi helst inte skulle lägga upp bilder om vi tog några. Man förstår ju, det fanns många barn på scenen - och då menar jag måååångaaa - och alla föräldrar kanske inte vill att man ska lägga upp en bild på deras son eller dotter. Så jag tänker respektera detta och inte lägga ut några bilder på showen. Tyvärr...) Julpjäsen hade temat "A celebration of Scotland" så det handlade mycket om alla de saker som gör Skottland så unikt. Så trots att det var en barnpjäs med åldrarna 2-4 år som spelade i den var det ändå några saker som jag lärde mig under hela utspelandet! Eller ja.. Utspelande och utspelande.. De dansade till olika låtar, sjöng små sånger och berättade små faktasaker om Skottland. Men det var intressant att se hur alla ser på Skottland här uppe (det är ju trots allt lärarna som har konstruerat pjäsen...) Hur som helst började pjäsen med en skotsk dans med skotska flickor och en liten kille som spelade säckpipa. Här var Chloe med så hon var klädd i en skotsk-rutig kjol och dansade och hoppade omkring på scenen. Så duktig! Efter den här skotska dansen kom söta små möss som dansade och åt ost och sen kom Loch ness odjuren - även kallade Nessie - som dansade till en "is that a monster" -låt. Härefter kom en massa turister och skottar som gick på promenader och gick hill walking, dvs vandringar i bergen, för det är ju vad många gör när de besöker skottland! Efter detta kom det en massa barn klädda i regnkläder för alla vet ju att det regnar mycket här..... Haha! Och nu kom... De skotska männen! De tuffa, stora och starka killarna som var klädda i kilt och skotskrutiga byxor och här handlade det om att man har tävlingar för att se vem som är starkast osv... Haha, den här låten var riktigt rolig! Killarna var så söta där de gick omkring och spelade tuffa och starka och visade sina muskler! Hihi! xD Sen, efter de stora, starka killarna, kom det en massa idrottare... (tror jag) Det här handlade om en tävling som ska hållas i Glasgow år 2014. Någon idrottstävling antar jag, och det här är ju alla skotska självklart väldigt stolta över. Så då måste man ha med det i pjäsen! Vissa här kanske vet vad för tävling jag pratar om, men jag kan ju bara säga som så att jag är inte speciellt sportintresserad så jag håller faktiskt inte koll på sådana saker... Men jag får kanske kolla upp det nu när det ska hållas i Glasgow..... Hmm, senare! Tillbaka till pjäsen! Nu kom... FYRVERKERIERNA! Haha, såååå söta! Alla barnen i det här numret var klädda i en massa glitter och de hoppade och studsade omkring och föreställde fyrverkerier till låten "Baby, you're a firework....." av Katy Perry. Haha,så bra! Det här antog jag skulle hedra Gubben Fawkes dag (som var när Agnes och Martina var här på besök), samt nyår i skottland. Då skjuter man ju en massa fyrverkerier! :) Och så var det då avslutet... Som avslutades med att alla barnen tog i hand och så spelades nyårslåten som är sååååå brittisk så det inte är sant. Perfekt avslut! Speciellt eftersom det faktiskt var en julpjäs och att jul och nyår snart är här :) Ett jättefint avslut med alla barnen förenade. Hurra!!! Applåder! xD Sen var det ännu mer applåder och hurranden när alla barngrupper kom fram och bugade sig osv. Och sen var det slut. Är jätteglad över att jag gick på den här showen och att jag fick komma för Ailsa och Rich. Tror faktiskt att de blev jätteglada att jag kom, för jag kom ju främst för att jag ville se Chloe (deras dotter) i hennes pjäs. Men de verkade uppskatta att jag kom, och det verkade Chloe också göra (hon vinkade till mig från scenen, hihi ^^) Efter pjäsen gick jag inom stan lite snabbt och sen gick jag till tesco innan jag fick kämpa mig hem i det trista, blåsiga vädret. Ellie hade ju min bil så jag kunde inte ta mig hem annat än att gå. Ben hade hämtat Lucy från dagiset så när jag kom hem var Lucy redan hemma med Ellie. Ben hade nämligen åkt iväg igen. Så därefter ordnade jag lite lunch till Lucy innan jag, Ellie och Lucy körde iväg med bilen igen. Denna gång för att kolla göra en vinter-koll på bilen på en bilverkstad. Så vi lämnade bilen hos de och gick inom burger king medan vi väntade. Där kunde Lucy leka lite i lekborgen medan jag och Ellie fick wifi-anslutning! Yeay! Haha. Sen hämtade vi bilen igen (med ett bytt framlyse!) och sen körde vi inom tesco så att Ellie kunde ladda över mer pengar på min skotska mobil samt ta ut pengar till min lön. Ännu mera yeay! :D Därefter körde vi hem så att Ellie kunde byta bil till volvon och därefter köra och hämta Beth med Lucy. Sen skulle de nämligen hämta Ellies syster och mamma på tågstationen! De ska stanna här över helgen. Så när Ellie körde iväg städade jag lite där hemma innan jag tog bilen igen och körde och tvättade den (något Ellie bett mig göra om jag hade tiden) därefter körde jag inom home bargains och sen till tesco för att fylla på tanken till imorgon. Sen körde jag hem igen och fick träffa Auntie Anna och Granny! :) Vi pratade en del och sen gick jag upp på rummet och packade min ryggsäck inför London-helgen innan jag gick ner och hjälpte Ellie med maten (SWEDISH MEATBALLS! :D). Så vi hade en väldigt mysig middag, allihopa (utom Ben som var iväg) och sen fick jag ursäkta mig tidigt och gå och duscha och sen lägga mig i sängen eftersom jag kommer gå upp tidigt imorgon... Klockan fyra för att vara exakt.. HJÄLP! Haha, hur som helst ligger jag i sängen nu och jag ska väl kolla på någon serie till (ev Dawsons creek) innan jag slumrar till under några få timmar. Sen bär det av till LONDON!!!!! :D Can't wait! :D Det kan hända att jag gör som förra veckan under den här helgen också, dvs jag skriver mitt blogginlägg om helgen först när jag kommit tillbaka från min resa. Så om ni inte får se ett inlägg imorgonkväll så är det för att jag sparar allt skrivande till söndag eller måndag! Får se helt enkelt.. Men jag lovar att jag kommer berätta om hur min London Weekend har varit, på ett eller annat sätt! Natti!

Kommentarer

  • Malin säger:

    Fullt upp märker jag härligt....

    2013-11-30 | 11:12:36

Kommentera inlägget här: