amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 46 - Whiskyprovning

Kategori: Allmänt

Idag träffade jag Rachel vid Elgins busstation lite innan tolv för att sedan ta bussen mot Dufftown som gick tio över. DOCK kom aldrig den bussen.... Eller vi fick reda på senare att den tydligen hade varit där men att det hade stått ett annat nummer och en annan destination på den så vi kunde omöjligt veta att det var den bussen vi skulle åka med... ARGA!!! Så vi fick vänta på nästa buss som skulle gå en timme senare... Och allt det här fick vi reda på efter att hä väntat på den första bussen i kanske en halvtimme... SÅ SURT!
 
Menmen, när klockan väl blev ett kom den andra bussen och den här gången stod det klart och tydligt 36 Dufftown. DEN SKA VI MED!!! Så vi hoppade på den och sen åkte vi i ca femtio minuter innan vi hoppade av på Dufftown square. Våra tankar när vi såg Dufftown: Hmm... Riktigt fint med det stora klocktornet mitt på torget! Men... var är resten av staden? xD Haha!
Tydligen var Dufftown inte den största staden.. Det fanns lite shoppar här och där men mycket mer var det inte :p
 
Hur som helst kom även Silja till Dufftown (hon hade fått skjuts av sin hostdad eftersom hon bor ca en timme utanför Elgin) och vi gick in i en mataffär, köte lite lunch och sen gick vi längs med en gata mot Glenfiddich Destillery! :D TIME FOR WHISKY TASTING!!!
Väl där kom även Lalitha med nästa buss (Det fanns en hållplats vid destilleriet med) och sen gick vi fyra au pairer in för att prova på lite skotsk whisky! ;)
 
Vi började med att gå in i shoppen där de hade en massa olika Whiskysflaskor i smak och storlek och hur "gamla" de var. Det fanns även några flaskor i glasmontrar som var 50 år gamla och kostade £15000... Vilket är 155880,64 svenska kronor (enligt en sida på internet). Hrm... Jag tror inte jag ska köpa den där flaskan.... Hehe....
 
Efter shoppen hade vi bokat in oss på en guidad tur runt destilleriet, vilken började med en film om deras historia - vem som började med det och hur det hände, osv. Sen flera generationer som fortsatt till dagens arbetare som flitigt jobbade på det här destilleriet. Var mycket intressant att lyssna på faktiskt! :) Sen fick vi våra guider och vi gick en runda genom destilleriet och fick se alla processer. Det var så fräckt! Och varmt på vissa ställen!!!! Vilket var skönt för ute hällde regnet ;) haha! Dessutom doftade det whisky överallt! Mer eller mindre på olika ställen :)
Efter rundturen avslutade vi med en till film om hur de gör "tunnorna" som whiskyn ligger i i så många år, så att de verkligen får till sig sin speciella smak. Och sen var det dags för provsmakningen....
Det skrattretande var att jag aldrig någonsin förut har smakat på whisky! Haha! Så min första smak av whisky var en riktigt lyxig en ;) Inte illa!
Vi fick smaka tre olika Whiskys - en 12 år gammal, en 15 år gammal och en 17 år gammal. Den första var mycket fruktig och absolut min favorit, men den tredje var ganska "oljig" så den var inte någon höjdare för mig. Dock gillade jag inte det överhuvudtaget sååå... xD Haha, inte ens den fruktiga whiskyn. Det var alldeles för starkt för att vara i min smak! Men det var roligt att få prova på iaf! :)
Tror absolut att den här rundvandringen skulle uppskattas av farfar, pappa och Simon! ;) hehe, är ni avundsjuka...? xD
 
Efter vår rundtur och provningen lämnade vi Glenfiddich destillery och gick tillbaka till busshållplatsen (den närmast). Tyvärr var vi tvugna att säga hejdå till Silja för hon skulle bli hämtad av sin hostdad, men jag, Rachel och Lalitha åkte med bussen tillbaka till Elgin igen där vi mötte upp Veronica - en annan au pair - och Laura - en till au pair! Vi gick då till en restaurang i Elgin stad och åt lite middag och hade trevligt tillsammans.
Måste säga att jag har lärt känna alla mycket bättre idag och jag gillar de verkligen :) Vi skrattade jättemycket i slutet av vår middag, vilket kan bero på att alla var väldigt övertrötta - eller var det whiskyn....? ;) Hahaha!

Vi sa hejdå vid halv tio och skiljdes åt åt olika håll. Dock hade jag och Veronica följe (för vi bor åt samma håll), vilket var kul för då kunde vi prata lite svenska med varandra ;) huhu
Nu när jag tillslut har kommit hem - efter en lååång dag med mycket skojs - ska jag bara ta det lugnt, kanske tom tar en tidig lördagskväll! fast.... näääää ;) Ska läsa lite först! ^^
Lär jag ju få göra medan alla bilder laddas upp........ Hahah!

 
 
 
 

Kommentarer

  • Malin säger:

    Haha trodde jag aldrig att du skulle gå på en whiskyprovning:) kul att du är med på några bilder:)

    Svar: Hahaha det är ju ett måste när man ska bo i Skottland i ett år! ;) Speciellt när man bor så nära många städer som är kända för sin Whiskytillverkning! ;)
    Amanda Tyrén

    2013-10-20 | 08:01:31
  • Lina säger:

    Snacka om att Simon, Per och Uffe skulle ha gillat det stället...det hade nog inte funnits nån whiskey kvar efter ett besök av dem där! :)

    Svar: Haha precis! Tänkte på den trion hela tiden när jag gick den guidade turen - de skulle ha tyckt att allt var sååå intressant! :) Och provsmakningen därefter... De hade nog uppskattat den mer än vad jag gjorde! Haha
    Amanda Tyrén

    2013-10-20 | 20:39:06
  • Anonym säger:

    Jag blir törstig av de där bilderna....
    Farfar

    Svar: Haha, ja du hade nog gillat det där stället!
    Amanda Tyrén

    2013-10-22 | 22:10:23

Kommentera inlägget här: