amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 14 - Jobbet börjar på RIKTIGT

Kategori: Allmänt

Nu har jag varit här i två veckor!Läskigt....? Japp! Spännande..? Jajamen! Annorlunda...? Absolut!!!!!!
Idag var den första "riktiga" dagen som au pair för mig, eftersom det idag var Ellies första dag tillbaka i skolan. Så när jag vaknade den här morgonen var det bara jag och barnen kvar i huset. Ca 15 minuter innan Lucy skulle ha vaknat, kom hon gråtande in i mitt rum och sa: "Mummy's not here!" men efter att  jag hade tröstat henne lite så blev hon glad igen och var glad resten av morgonen! Jag = glad!
Så jag och barnen klädde på oss, åt frukost, fixade håret, borstade tänderna, osv, osv, osv. Och vi blev klara i tid! Hade till och med 15 min marginal så de fick titta lite på barnprogram.

Efter att jag hade lämnat dem på skola och dagis körde jag till Aldi, en mataffär, där jag köpte lite frukostflingor till mig eftersom mina favoriter hade tagit slut där hemma! Sen körde jag tillbaka till huset och städade lite, vek tvätt, osv fram tills klockan var tio minuter i tio. Då gick jag till Ebba och vi hade vår engelskalektion i en timme! Vet dock inte riktigt om jag vill fortsätta på den eller inte.... Ska fundera på det denna veckan!

Vid halv ett åkte jag till Lucys dagis och hämtade henne innan vi körde vidare till simhallen för att gå på vår simlektion! Eller, egentligen är det Lucys simlektion, men jag måste ju också vara i vattnet med henne så det blir en liten simlektion för mig också! ;) hehe
Vi träffade Hayley och hennes dotter och man och även Caroline och hennes son! Så det var många kompisar där som både jag och Lucy kunde umgås med under tiden! :)
Efter simlektionen pratade jag och Hayley ett tag medan Lucy och Mabel lekte klättrande bebisar (haha!) och bestämde att den första fredagen i oktober ska vi ha lunchträff! Jag, Hayley, Lucy och Mabel, dvs, så de kan leka medan vi "vuxna" kan prata osv. Vi skulle ha haft det här tidigare egentligen, men Hayleys syster är hos dem för tillfället och ska vara där i två veckor till, så vi väntar med våra träffar tills hon har åkt hem :)

Efter det åkte vi till Beths skola och hämtade henne, men på vägen tillbaka till bilen sprang Lucy i förväg (ajabaja...) och ramlade och skrapade upp sitt knä... :( Aaaaj! Så vi körde hem och mötte Ellie hemma som slutat sin skola och vi plåstrade om hennes knä. Lilla Lucy... Varför ska du drabbas av olyckor hela tiden? :(

Så när Beths simlektion oí Lossiemouth skulle börja tog jag med henne dit och lät Lucy vara hemma med sin mamma. Beth var jätteduktig och simmade hela tiden, trots att det verkligen inte är hennes favoritaktivitet. Hon sa till mig i bilen hem att hon ogillade måndagar mest bara för att hon har simning på dem. Hon ogillade även fredagar för att det då bara är två dagar kvar till måndagen. Tisdagen är hennes favoritdag, kan ni gissa varför? För då är det en hel vecka kvar tills nästa måndag kommer! hahah, söta Beth!

Väl hemma var middagen färdig och en hungrig jag satte mig ner med familjen och åt. Och gott var det! Mums! Hade till och med en cupcake till dessert... Hmmm, smaskens!

Nu är det lite lugn tid medan Ellie är och nattar Lucy och Beth pysslar bredvid mig här nere i vardagsrummet. Det är ganska roligt dock, för Lucy börjar verkligen fästa sig vid mig. Innan idag blev hon ledsen och började gråta för att hon inte fick följa med mig in på toa! hahaha! Och innan, när hon gick upp för att ta på sig sin pyjamas och så småningom gå och lägga sig (Jag höll just på att gå ner) skrek hon ner till sin mamma: "Mummy, I don't want Amanda to go downstairs! I want her to stay up here!" Hahaha! Så himla sött ^^

Förhoppningsvis går morgondagen lika smidigt som idag! Om inte ännu bättre, utan skrapsår dvs...
Oh well, nu ska jag läsa lite medan Beth avslutar sitt pyssel :)


Så här ser det ut när alla barnen ställer upp sig i sina olika klasser när skolklockan ringer in. Tyvärr har Beths klass redan gått in, de var alldeles för snabba för mig! Jag hann inte ta upp min kamera! :p


Mataffären Aldi


Omklädningsrummet i badhuset i Lossiemouth. Det roliga här i Skottland är att det bara finns ETT omklädningsrum - ett för både killar och tjejer! o_O Istället har de bås som man använder när man byter om (de på vänstra sidan) och skåp som man låser in sina saker i när man är ombytt (högra sidan) Skumt, men det funkar!


Beths simskola! :) Badhuset i Lossiemouth är en aning mindre än det i Elgin. I Elgin finns tre-fyra bassänger och en vattenrutchbana!


Beth gör sin läxa medan jag sitter i soffan och läser lite = Slut på denna dagen!

Kommentarer

  • Malin säger:

    Kan känna igen dig i beth hihi det där med att resonera om simningen:))))

    Svar: Hahaha, börjar inse hur mycket jobb ni har haft under alla år!
    Amanda Tyrén

    2013-09-17 | 17:31:17
  • Anonym säger:

    Är föräldrarna skilda eller var är pappan? Går mamman också i skola?

    Svar: Nej, pappan jobbar inom the Royal Airforce så han är i Afghanistan för tillfället! Kommer hem i november igen :) Mamman studerar till läkare, så ja, hon går med i skolan.Får jag fråga vem som undrar?
    Amanda Tyrén

    2013-09-17 | 19:21:10

Kommentera inlägget här: