amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 17 - Köttbullar & Skotsk pub

Kategori: Allmänt

Efter att jag lämnat båda barnen körde jag till tesco där jag träffade Ebba. Vi hade bestämt oss innan för att handla ingredienser till svenska köttbullar och sen träffas hemma hos någon av oss och laga dem tillsammans! Så det var vad vi gjorde :) Vi handlade allt och sen åkte vi hem till Ebba och lagade våra allra första svenska köttbullar här i Skottland! Tog längre tid än vi trott, men goooooda blev dem! :D
 
Efter det stack Ebba och tränade och jag gick hem och gjorde mina sysslor, bl.a. tvätt osv. HAde även lite egentid innan det var dags att hämta Beth på skolan ^^
När jag hade hämtat upp Beth så gick vi till lekplatsen som ligger precis bakom vårt hus och hon lekte och sprang omkring. Jag träffade faktiskt en pappa till två småbarn där och vi pratade en del. Han var helt förvirrad för mamman var tydligen iväg den här veckan och han var tvungen att ta hand om barnen helt själv! Haha, han hade ingen aning om vad de skulle hitta på - så gulligt! xD och han är deras pappa ;) Det roliga med att prata med honom var att han tydligen trodde att jag var äldre än vad jag är och att Beth var min egen för helt plötsligt frågade han om min "husband" jobbade här omkring eftersom jag bara skulle vara här ett år! Jag = "No, no, no, I don't have a husband - I'm an au pair!!" Vilket resulterade i en massa skratt.... Hahahah!!!
 
Efter ca fyrtio minuter på lekplatsen gick vi tillbaka till huset och bilen och körde till the Ark för att hämta Lucy, därefter lekte tjejerna tillsammans (plus kollade lite teve) medan jag lagade maten, dvs. kokade potatis, gjorde sås och kokade grönsaker plus värmde de förberedda köttbullarna. Och medan jag gjorde allt det brände jag mig rejält på handen... Aaaaaaj! :'( Alla plattorna var upptagna och varma på spisen och potatiskastrullens handag var tydligen över en annan varm platta... Så när jag skulle hälla av vattnet från potatisen tog jag tag i handtaget - som var riktigt, riktigt, riktigt varmt - och brände hela vänstra handen... Nu känns det dock lite bättre, efter massa kallt rinnande vatten :)
 
Hur som helst, det var bara jag och Beth som åt tillsammans idag för Lucy hade ätit middag på sitt dagis och Ellie skulle inte komma hem förrän vid sju. Så vi åt och till min stora glädje frågade Beth om hon kunde få lite mer köttbullar! Jag = GLAD! Köttbullarna = lyckade! :D
Så det här var min första middag själv med barnen (Lucy satt med oss och åt sin "Pudding" (=dessert??)) och det gick brabra :)
 
Vi sju kom Ellie hem och då höll jag och barnen just på med att spela memory med varandra. När Ellie också hade smakat på mina köttbullar (hon tyckte de var goda med!) så la hon Lucy och jag satt kvar nere och ritade med Beth.
 
När klockan närmade sig åtta gick jag upp, bytte om lite snabbt och gick sen ut för att träffa Ebba och Letty eftersom det idag är Lettys sista kväll här. Imorgon lämnar hon Skottland för att bo hos en annan familj! Så vi träffades och satte oss på en skotsk pub och jag drack lite varm choklad och åt en jääääättttttteeeggooooodd äppelkaka med varm vaniljsås... Mmmmmmmums! :D Och vi hade hur trevligt som helst! Tycker verkligen om dem! :) Vi skrattade massor och pratade om allt möjligt och innan vi visste ordet av var klockan mycket och vi var tvugna att börja dra oss hemåt.. Jobbdag imorgon med ;)
 
Men även om Letty åker imorgon tror jag inte det här är det sista jag ser av henne. Dels för att (om jag kan) jag imorgon kanske ska följa med och äta lunch med henne och Ebba (har Lucy, så om hon orkar följa med och äta lunch där så kanske jag gör det...) men även dels för att jag och Ebba säkert kommer komma och hälsa på henne nere i England och hennes nya familj :) Och det vill jag verkligen!
 
Nu är jag alltså hemma igen och ska byta om till pyjamas och krypa ner i sängen, men tror ändå det kommer bli ett avsnitt av 90210 innan jag somnar ;) hehe
 
 
Beth på lekplatsen!
 
 
Svensk middag!!!! :D
 
 
...Med äkta svensk IKEA lingonsylt! ^^
 
 
Memory in PJ:s!! :D
 
 
Skotsk pub med Ebba och Letty :)
 
 
Min torsdags-mys-fika ^^
 

Kommentarer

  • Malin säger:

    Härligt med köttbullarna

    Svar: Ja jag blev så glad! Kommer göra de fler gånger med Ebba, för de var riktigt lyckade hos henne också! :D
    Amanda Tyrén

    2013-09-20 | 08:11:30

Kommentera inlägget här: