amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 3 - Bibliotek och bowling!

Kategori: Allmänt

 
Idag lämnade jag Beth på skolan, medan Ellie och Lucy väntade i bilen. Det är ett annorlunda system från skolorna i Sverige, för när man har lämnat av barnen så måste de ställa upp sig i ett led och vänta på att klockan ringer in dem! Och mammorna brukar oftast vänta och "titta på". Dessutom har de skolklädnader som de måste använda!
På skolgården träffade jag den svenska au pairen, Ebba, och vi pratade lite. Känns som vi kommer träffas de flesta morgnarna när vi lämnar barnen - Skoj! Vi bestämde då att Ebba och en av hennes nya kompisar (en au pair från spanien) kunde komma förbi "mitt" hus senare på kvällen. Från början ville de att jag skulle följa med ut och gå en runda, men jag hade redan lovat Ellie att sitta barnvakt. Så hon sa att de gärna fick titta in istället! Ska bli kul att träffa den andra au pairen också. Jag sitter faktiskt just nu och väntar på dem, men får se lite om det blir av... Ebba skickade ett sms innan och frågade om adressen, men när jag skickade tillbaka fick jag veta att min skotska telefon tydligen inte hade några pengar.. Så jag har inte kunnat skicka mitt svar ännu :( Så jag får se lite hur det blir, annars lär vi träffas imorgon på skolgården så kan vi bestämma my träff :)
 
Hur som helst: när jag och Ellie hade lämnat Lucy på sitt dagis (hon går på tre olika i veckan) så åkte vi till en affär så jag kunde köpa vissa nödvändigheter som schampo, tvål, balsam, tops, osv. Sen åkte vi hem och fick ledig tid fram tills Beth slutade skolan vid 3! Skönt :)
 
Så då gick jag och hämtade henne medan Ellie handlade lite. (Jag kan en pyyyyytteliten del av staden nu iaf!) Då passade jag och Beth på att gå till biblioteket, så att hon kunde läsa lite och jag kunde skaffa mig ett lånekort! Hurra! Jag lånade till och med två böcker. Förhoppningsvis kommer jag få tid till att läsa dem - kanske ikväll om au pair -träffen inte blir av???
 
Vi åkte hem med Ellie för att Beth snabbt skulle byta kläder och sen gå på sin pianolektion. Hon visade mig vägen och gjorde väldigt bra ifrån sig på lektionen! :)
När jag och Beth gick hem igen var Ellie iväg och hämtade Lucy på hennes dagis och jag hade inte fått min nyckel ännu.... Så vi var utelåsta i ca fem minuter innan Ellie och Lucy kom tillbaka. Eftersom det var lite kyligt fick Beth låna min kofta under tiden som vi väntade/lekte i trädgården, men den var ganska stor och liknade mest en mantel på henne, så jag sa till Beth att nu ser du ju ut som Harry Potter! Vilket hon tyckte var väldigt roligt. Haha!
 
När de kom tillbaka hoppade vi snabbt in i bilen och körde direkt till en bowlinghall! Där åt vi lite kvällsmat och sen bowlade jag, Beth och Lucy. Det var riktigt kul och mysigt med de små!
 
När vi kom hem var klockan så mycket att Lucy egentligen redan skulle ha legat i sin säng! Men vi lät henne se två avsnitt av Peppa Pig (Greta Gris på svenska) och sen gick jag upp för att lägga henne medan Ellie gjorde vid sig för sin kväll med tjejkompisarna.
När jag kom ner igen visade Beth mig en massa delfin- och kattlåtar på youtube och vi hade det väldigt mysigt och roligt tillsammans. Sen var det dags att sova för henne med.
 
Och nu sitter jag här i vardagsrummet med datorn i knät och undrar om jag kommer träffa Ebba och den andra au pairen eller inte... Tror inte... Men vi har ju fortfarande tid på oss så är inte hela världen ;) hehe
Kanske läser lite istället och njuter av kvällen!
 Beth läser lite på biblioteket...
 
..på de supermysiga läskuddar på barnavdelningen.

 Beth i sin Harry Potter -mantel!!
Mina två böcker som jag lånat med mitt nya lånekort! Jag var bara tvungen att läsa Harry Potter nu när jag är i Skottland, där större delen av böckerna utspelar sig ;) hihi
 
Beth och Lucy på bowlingbanan!
Lucy väntar på sin tur....
 
 ...medan Beth spelar för fullt!
 
Sen var det äntligen Lucys tur igen!

Kommentarer

  • Julia säger:

    Allt är sig likt hör jag!! Kul!! Gud vad stora de blivit :D sjukt söta. Var de home bargains ni var till? Det är nästan ännu bättre än poundland! Kul att du lånat böcker, det gjorde jag också jättemkt! Men Harry Potter finns i huset annars som du nog får låna. Tror de står i tjejernas rum under handfatet :)

    2013-09-06 | 07:35:57
    Bloggadress: http://juliacastlin.blogg.se
  • Julia säger:

    Och btw. Ofta peppa pig finns i Sverige XD hahah, jag hade aldrig sett det innan jag kom dit! Haha sen är man väl bekant med alla barnprogram :D mr. Tumble och allt sånt för Lucy XD och Beth älskar samma sak som mig! Typ mr bean och sånt :D

    Svar: Ja precis, home bargains! Haha, jag gillar båda! ^^ Blev chockad (men glad) att de hade mina schampon och balsam! De hade inte Harry Potter, Beth har själv lånat vissa av dem på bibblan...Men ja, Greta Gris finns i Sverige med! Lär bli lite barnfilmer och program nu, men det är bara bra, för jag är själv en liten barnfilmsälskare (vissa iaf, typ familjefilmerna).
    Amanda Tyrén

    2013-09-06 | 07:38:39
  • Emilia säger:

    Det ser ju jättemysigt ut! :) Vad bra att du trivs!
    De har faktiskt några Harry Potter böcker, men jag tror det är 4an, 5an och 6an om jag inte minns helt fel! ^^

    Svar: Ja, jag såg det sen! (Du hade rätt, Julia!) Det var femman, sexan och sjuan som fanns där så det är ju bra att veta senare! :D
    Amanda Tyrén

    2013-09-08 | 10:55:13

Kommentera inlägget här: