amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 7 - Engelskalektion & simning!

Kategori: Allmänt

Jag vaknade runt åtta och gick upp för att göra vid mig osv. Sen tog jag det lite lugnt innan jag gick över till Ebbas familjs hus runt 10.00 för att träffa vår privatlärare i engelska! Vi började med att berätta lite för henne vad vi ville lära oss och vilken nivå vi hade läst engelska på innan, osv, sen var vi tvugna att göra ett test! Aaaaaah! Har äntligen tagit studenten och det första jag gör när jag börjar mitt nya liv är ett test i engelska?!?!? Fast det här testet var naturligtvis bara så att läraren får veta vilken nivå vi ligger på, men ändå.... ;P
Det verkar vara ganska så mycket som den engelskakurs jag läste innan i gymnasiet, men jag och Ebba ska ändå prova på den några gånger för att se om man får ut något av den! Kostar ca 75kr/timme om vi är två, så...
Och jag vill ju bli bättre på mitt uttal och lära mig så mycket som möjligt om språket!
 
Efter det gick jag hem igen och läste lite, tog en tupplur vid två till tre och därefter kom Ellie, Beth och Lucy hem! De hade haft det mycket trevligt hos Ben och farbrodern, bl.a. tittat bio, osv! Då förberedde Ellie lite mat och vid halv fem åkte vi till Beths simlektion! Var skoj att komma in i ett badhus och känna klordoften i näsan :) Och att se Beth simma, of course! Även om hon inte är så förtjust i det...

Sen åkte vi hem igen och åt middag; vi åt korv med potatis och kokta grönsaker, men korven var inte en sådan korv som man oftast köper i Sverige, utan den var mer kryddig och grå när den var rå! Skumt, men gott! Det är både spännande och lite läskigt att prova alla dessa nya saker. Någon gång i veckan ska jag dock laga svenska pannkakor på mitt eget vis(och lite hjälp från min kära faster), dvs med potatis och keso i smeten!

Efter middagen var det dags för tjejerna att ta ett bad och sen göra sig iordning för sängen. När Lucy hade somnat gick jag och Beth och tittade i en julpysselbok som de hade. Vi läste om alla häftiga saker man kan pyssla ihop och förberedde oss (väldigt tidigt) för det kommande julpysslandet! Snart fick vi dock besök av en av Ellies vänner, som skulle hjälpa henne att klippa ut lika stora tygbitar till en bebisfilt som Ellie ska sy. Vännen (Allison) hade med sig en maskin som klippte ut exakt lika stora bitar av tyg nämligen. Så då fick Beth stanna uppe läääänge! Hon gick till och med in i köket och la iordning ett kakfat! Haha, så söt!
 
Nu har det dock blivit senare än vad det skulle ha blivit, så ska hoppa i säng och läsa lite och sen sova!
Nattinatt!
 
 
Jag och en nybadad Beth läser i julpysselboken!
 
 
Beth lägger iordning kakfatet!
 
(Glömde ta foton i simhuset, så får ta det nästa gång!)

Kommentarer

  • Julia säger:

    Undrar om du har samma lärare som jag hade? Typ Angela? English4moray? :)

    Svar: Det är samma! Hon kom ihåg dig ;) Tyckte du lektionerna var bra? För jag vet inte riktigt ännu...
    Amanda Tyrén

    2013-09-10 | 16:09:00
  • Julia säger:

    Jag vet inte riktigt om jag tycker att det var värt pengarna... Tycker man lärde sig mer av att typ bara vara där och läsa böcker osv.

    2013-09-11 | 06:38:01

Kommentera inlägget här: