amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 8 - Costa & Bilkörning!

Kategori: Allmänt

Idag körde jag och Ellie och lämnade Beth och Lucy på skola/dagis och därefter körde vi till home bargains, handlade lite, och sen fick jag köra! Vi körde runt lite på parkeringarna och stannade tillslut vid det nya kaféet - Costa! Underbart, kan tänka mig att sätta mig där sen med min dator efter att man lämnat barnen... Och en choklad eller chai latte på bordet bredvid! Åååhh härligt! :D
Där träffade vi Michelle, Beths gudmor, som jag träffat en gång innan. Hon är så himla snäll och trevlig och vi pratade lite glatt om allt möjligt. Därefter hade Ellie en tid hos doktorn så jag körde henne till sjukhuset i Lossiemouth - ganska kul att köra på fel sida när man kommit in i det! Dock, när jag satt i väntrummet upptäckte jag att min iPhone var borta... iPhonen som även hade mitt körkort, bankkort och pengar i sitt fodral.... NEEEEJ! Så när Ellie var klar hos doktorn körde vi tillbaka till Costa och jag hoppades, hoppades, hoppades att den låg där. För jag mindes tydligt att jag hade tagit upp iPhonen för att ta några foton, bl.a. på Michelles dundersöta ettåriga(?) dotter! När vi kom dit frågade vi personalen om de hade fått in någon telefon, men de sa: "Nooooo.....?" Och mitt hjärta sjönk ytterligare. Vi gick till bordet där vi hade suttit och kollade på golvet, osv, och DÄR VAR DEN!!!! HAPPY!! :D Den låg upp och ner på golvet - svart på svart - så den smälte in ganska bra i omgivningen... Tur det!
 
Så efter att ha fått tillbaka min telefon, mitt körkort och bankkort åkte vi hem till huset igen innan det var dags att plocka upp Lucy från dagis runt 13.00. När klockan var halv tre körde jag - SJÄLV!! - till skolan för att hämta Beth och sen köra hem igen. Gick hur bra som helst!! Så nu kan jag äntligen köra vart jag vill utan en annan (vuxen) i bilen! :))))
Träffade även Ebba på skolgården, så vi pratade en del. Är ganska kul att våra "barn" går på samma skola så att jag och Ebba kan prata medan vi väntar :)
 
Väl hemma gjorde jag Swedish pancakes! Fast den nyttigare varianten med fibermjöl, potatis och keso i smeten! :) Dock fick jag be om hjälp från Ellie för pannkakorna ville inte stekas! De blev bara tjockt degiga och brändes vid i bottnen.... Inte kul! :( Men det var bara spisen som krånglade med mig. Eftersom de har en gasspis(tror jag det kallas, vet inte riktigt...) så är ju jag inte riktigt van vid det och visste inte hur mycket värme jag skulle ha, osv, osv, osv. Men när Ellie kommit och hjälpt mig med det kunde jag steka mina små Swedish pancakes. Och goda blev de! :D Det tyckte både jag och Ellie och barnen!
 
Efter middagen gjorde Beth sina läxor, vilka jag förhörde henne på senare, och jag och Lucy lekte med hennes "bumblebee" -spel. Sen var det läggdags för barnen och jag ringde min mamma på skype! Åh det var så kul att prata med henne och se henne igen! Har verkligen saknat dig, mamma! Älskar dig!! <3
Får bli lite fler skypesamtal framöver tycker jag, känns så himla mycket bättre när man får prata med någon där hemma. Känns inte lika långt ifrån då..
 
Har precis tagit en dusch - skönt! - och nu ska jag kolla på något program på datorn innan jag hoppar i säng!
Natti!
 
 
Fika med Ellie, Michelle och bebben på Costa!
 
 
I väntan på att skolgrinden ska öppnas...
 
 
Gasspis???
 
 
 
Swedish pancakes! :D
 

Kommentarer

  • Julia säger:

    Deras stekpanna är sämst! Allt bränns vid XD jag försökte även med en "healthy cooking liner" från poundland men det hjälpte inte. Här hemma fungerar de dock asbra! Älskar dem!! Ge mig gärna receptet på pannkakorna :D

    Svar: Eller hur! Ellie sa att det kan ha varit för att någon av de förra au pairerna diskade den i diskmaskinen.... ;) var det duuu??? hahaÅh, vad är det??? :D
    Man gör bara vanlig pannkakssmet och blandar sen i två medelstora, rivna potatisar, ett paket keso, 3/4 riven, gul lök om man vill, osv.. Har haft squash i också och det blir jättegott!!! Finns inga direkta mått precis..
    Amanda Tyrén

    2013-09-11 | 13:12:13
  • Malin säger:


    Älskar dig med gumman:)

    2013-09-11 | 18:17:33
  • Julia säger:

    Va?! Vad fräckt! Till mig sa de att de var de själva som råkat göra det!
    Typ som ett återanvändbart bakplåtspapper så att man slipper använda oljor och så :)
    Åh låter gott! Ska testa!

    2013-09-12 | 09:03:28

Kommentera inlägget här: