amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 158&159 - GLASGOW

Kategori: Allmänt

Här kommer den lilla versionen av min, Lalithas och Veronicas jätteroliga och trevliga weekend i Glasgow! Staden som är berömd för dess shopping! (Haha undrar lite om det är jag som kommit på att den är berömd för dess shopping... Men det är vad alla säger - att det finns så måååånga affärer att shoppa i där! Och sant är det!)
 
Hur som helst: i fredagskväll kom jag hem vid ett och gick och la mig bums. Sen ringde klockan vid 4.30, så jag kunde snooza till 5.15 då jag gick upp och fixade allting. Körde till tågstationen tidigt så att jag inte skulle missa tåget som gick 6.58och sen bar det av mot inverness!
I Forres hoppade Veronica och Lalitha på (Veronica hade sovit där inatt för de hade träffats kvällen innan, men eftersom jag var barnvakt kunde inte jag vara med :( oh well!)
Iaf, när vi kom till inverness gick vi till starbucks så att V och L kunde få sitt morgonkaffe och sen gick vi till busstationen och väntade på att vår buss till Glasgow skulle komma. Vi körde därifrån vid 8.30 och kom fram i Glasgow ca 3 och en halv timme senare..... Låååång tid på buss!! Men det var okej :) 
Bussresan visade oss ju fantastiska landskap fyllda av sjöar, berg, skogar och dalar på vår resa. Man förstår verkligen att man befinner sig i Skottland när man kör igenom det. Allting är så himla fint!
Resan började med grön och fin natur med solsken som skimrar på vattnet och sen vinterlandskap på bergen! 
Såg till och med några renar (iaf tror jag det var renar - de hade horn! Och det var inte getter, tro mig, jag kan se skillnad på renliknande djur och getter! Det kanske var hjortar....?) Men efter vinterlandskapet blev det regnruskigt och tyvärr regnade det lite i självaste Glasgow när vi kom fram... Men hänger inte läpp för det! Vi skulle ju ändå shoppa ;)
Hur som helst fick vi även mumsmums på bussen. Nämligen scones med aprikossylt! Aldrig vågat smaka sylt på macka/scones innan men nu smakade jag och mums!!! Jättegott ju!!!! Så mycket godare och roligare än bara smör! Lite senare fick vi shortbread också! Den här bussresan var ju riktigt lyxig ;) haha
 
Väl i Glasgow gick vi först och åt en liten snabb lunch på ett café och sen begav vi oss till Lewis shoppingcentrum. När klockan närmade sig två incheckning på vårt hotell) tog vi taxin dit och lämnade våra tunga väskor. Sen åkte vi tillbaka till centrumet och alla shoppingplatser. När kvällen kom hade jag köpt ett par gröna jeans (en storlek mindre än de jag har nu!!! YES!!), ett par leggins i grönaktig nyans, en mintgrön sommarklänning och en finare, mer detaljerad klänning från forever 21!! Denna i turkosaktig färg. Jag gillar grönaktiga färger helt enkelt! Haha! Så visst, jag köpte inte jättemycket i staden som är berömd för dess shopping (nu sa jag det igen...!) men kände att jag inte hittade så himla mycket mer :p
Efter detta började vi bli hungriga iaf, så vi letade upp en restaurang som Lalitha varit på innan och som hon tyckte var bra. Där fick vi ett bord och beställde in varsin gigantisk hamburgare. Lalitha tog med biff i sin medan jag och Veronica tog kyckling. Jag ska bara säga en sak: GOTTTT!!!! Okej, det blir kanske lite flera ord (ni vet ju att jag bara älskar att skriva....) min hamburgare bestod alltså av bröd, såser, kycklingfilé, smält ost, oliver, soltorkad tomat, sallad, vanlig tomat, rödlök samt lökringar... Och så fick man superkrispiga, potatisfluffiga pommes till det. ÅÅÅÅH VAD MÄTT JAG BLEV!! Fast det stoppade oss inte från att beställa in efterrätt ;) jag valde mellan en vit choklad cheesecake eller vaniljglass med mango, ananas och nötter. Blev tillslut cheesecake för V och L men ananasen lockade mer hos mig!
Och när efterrätterna kom in... då böev vi alla lite wowiga i ansiktet.. Det var så himla fancy! Såg fantastiskt ut och det var verkligen jättegott! Skojar inte när jag säger att det var en del av himlen och (tyck nu inte att jag är konstig) men vi alla fick nog en matorgasm när vi smakade på cheesecaken....... Hahahahahahah!!!!!!!! XD den bara smälte i munnen! Fast jag tycker att jag valde rätt med mina frukter och nötter, de var sååå goda efter en stor middag. Cheescaken var ju ganska fyllig den med så V och L blev riiiktiiigt mätta.... ;) haha.
Hur som helst, efter detta åkte vi tillbaka till hotellet, stannade till uppe på rummet och lämnade våra saker och åkte sen ner till baren på hotellet och satt och snackade massor om allt :) mycket trevlig kväll med underbart sällskap! Och mycket skratt har det varit idag! Aj, magvärk! Både pga maten och allt skratt xD haha!
När det väl blev dags för sängen la vi oss ner med stora leenden. Det var så skönt för fötterna och benen och huvudet efter en såååå lång dag att vara få ligga ner i en skön hotellsäng. Innan vi somnade kollade vi lite på snuten i Hollywood på teve som tydligen visades sent. Sen somnade vi alla snabbt. Elle ja, jag hörde att Lalitha hade somnat innan jag själv gled in i drömmarnas värld och tror att Veronica slumrade till snabbt därpå.
 
Nästa dag vaknade vi runt åtta och gjorde vid oss i lugn och ro. Vi gick sen ner och åt frukostbuffé på vårt trestjärniga hotell. GOTT! Åt massor (hehe) bl.a. Müsli, äggröra, frukt, tomat, svamp, någon sorts friterad pannkaka(?) samt crossiant(ifall det stavas så...) gott var det iaf! Och mätt blev man..
Efter detta checkade vi ut från hotellet och tog oss med taxi till ett museum - Kelvingrove Art Gallery and Museum - där vi gick och kollade på allt från stora och små djur, utdöda och levande, till konst i form av tavlor och olika statyer. Det var riktigt fräckt! Och stort! Haha det tog aldrig slut! Vid en utställning fanns det även ett test man kunde göra som handlade om vilken typ av man som man skulle välja om två ville ha en. Den ena var den ödmjuka, snälla och kärleksfulla mannen och den andra var den kaxiga, tjejtjusiga, flirtiga mannen. Man fick en fråga och sen två alternativ att väljs mellan - det kärleksfulla eller det kaxiga/flirtiga. Gissa vem jag fick som resultat...... Kille nr2! Hahaha oooops! 
Hur som helst var det kul och mysigt att spendera förmiddagen på ett museum! Efter detta tog vi taxin in till busstationen där Lalitha låste in sin väska i ett skåp och jag låste in min mobil i ett skåp..... Ett skåp som man kunde ladda mobilen i!! Hur bra som helst! Jag hade nämligen använt upp ganska mycket av mitt batteri genom att ta så många bilder på all konst... Haha, så var i desperat behov av en laddare inför bussresan hem. Fy om man inte kan lyssna på musik liksom....
Så jag hade sån himla tur som hittade detta skåpet! Man kunde ladda alla former av mobiler där och det kostade £2 för 50min vilket räckte gott och väl. Så vi lämnade min mobil i skåpet (läskigt!! Även om jag hade nyckeln) och sen gick vi och åt en sen men liten lunch på pret medan vi väntade. Och gissa vem vi såg där!!!! IRONMAN! Hahahahah! Han och en kompis åt lite lunch de med, men pga kostymen kunde stackars Ironman inte sitta ner så han fick stå och äta sin lunch.. Haha!
Efter vår lunch och återföreningen med min kära mobil gick vi mot shoppinggatorna och fortsatte där vi avslutat igår. Blev faktiskt fyra fler inköp idag! En kavaj, en ögonskugge-palett i gröna nyanser, samt två par trosor från Primark! ;) Huhu..
När klockan närmade sig halv fem började vi dock gå tillbaka mot busstationen och då stötte vi minsann på Ironman igen! Haha, denna gången vinkade han glatt på oss! ;)
Såg även en kille som spelade säckpipa och återigen kände man känslan av att man verkligen befinner sig i Skottland! Gillar de här små trudeluttarna på säckpipa :)
Vi väntade på bussen en stund - nu mycket trötta i axlar, fötter och ben.. Och i huvudet.. I hela kroppen faktiskt! Men till slut kom den och vi fick hoppa på! Var riktigt skönt att få sätta sig ner i den varma och sköna bussen och mumsa på lite digestive-kex och vindruvor. Läste ganska mycket på denna resan, ca 50 sidor i min bok hann jag med och då lyssnade jag ändå ganska mycket på musik/sov också ;)
När bussen var framme i inverness gick det ett tåg inom fem minuter så vi rusade till tågstationen och hann precis med tåget - Puh! Underbart! Där slapp vi vänta på nästa tåg i 45min! :D var hemma igen i Elgin vid tio, efter att ha kört Veronica hem. Då tittade jag faktiskt lite på en film innan jag somnade gott. Sjukt rolig helg har det varit! Tack så mycket Veronica och Lalitha för denna resan! :D
 
((Kom precis på att jag nämnde att det här var den "lilla" versionen... Hahaha! Som om jag någonsin kan skriva den lilla versionen.....)) 
 
 
Här är bilderna från vår lilla resa!
 
Dag 1 
 
 
Dag 2
 
 

Kommentarer

  • Malin säger:

    Vilka häftiga museum

    Svar: Ja det var jättehäftigt! Det fanns så himla mycket att kolla på! Riktigt kul var det, är så himla glad att vi gjorde det valet! :D
    Amanda Tyrén

    2014-02-10 | 18:40:12

Kommentera inlägget här: