amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 170 - Cafe Fika!!

Kategori: Allmänt

Idag började Beth och Lucy dagen med varsin portion gröt (Beth fick banansmak och Lucy fick jordgubb) vilket betydde att jag skulle förbereda gröten. På förpackningarna stod det att jag skulle öppna locket, fylla på kokande vatten till sträcket, röra om ordentligt och sen låta stå i 5min. Svårare än så var det tydligen inte! Men..... När jag skulle röra om hände något.. Eftersom förpackningen med gröten nu var fylld och man skulle röra om ordentligt råkade jag få en stor skvätt med kokhet gröt på min hand. Ett ord: AAAAAJ!!!!! Snabbt släppa allt jag höll på med, försöka få bort gröten från handen och rusa bort till kranen för att låta kallvattnet rinna över den.. Hmm.. Bra gjort amanda! Du gör gröt till dig själv varje morgon, men när du får speciell gröt till barnen att göra, då bränner du hela ovansidan av din vänstra hand! Bra gjort....
Oh well, efter att ha låtit vattnet skölja handen ett tag kändes det bättre så vi alla kunde fortsätta med våra morgonrutiner! Jag skjutsade Beth till skolan och därefter Lucy till Ark childcare. Sen körde jag hem, fixade lite med tvätt hemma osv, tog fram min svarta vårkappa (det är fint soligt väder här idag igen, dock lite blåsigt och kallt i vinden.. Men vårkänslan är definitivt på väg!!!!) och gick därefter till Veronicas hus. Där väntade hon på mig och vi körde tillsammans till Forres för att gå på det svenska, nyöppnade cafeet: fika!!! :D wow, måste jag säga! Haha. Det var ganska litet, men Gud så mysigt!!! Ägaren kunde prata svenska, eftersom hans fru kom från Sverige och de hade bott där i sju år, så vi pratade mycket med honom. Det fanns kärleksmums, kladdkaka, kolakakor, russinkakor, toscakaka, ingefärsrutor och quiche paj! Jag hade länge varit sugen på kladdkaka eller kärleksmums, men när jag såg toscakakan visste jag direkt att DEN VILL JAG HA!! Hehe, så jag köpte en sådan medan Veronica tog en kolakaka. Hon var ju här igår så då hade hon smakat både kladdkakan och kärleksmumsen vilka hon tyckte var goda. Men jag kommer kunna köra dit igen (bl.a. Med Veronica innan hon åker hem) så då kommer jag kunna smaka de andra kakorna också! :) 
Och låt mig säga att toscakakan smakade otroligt gott! Det var den äkta svenska sockerkaksbottnen med vaniljsockersmak som jag har längtat efter!!! Mums!!! :D
Så där satt jag och Veronica ett tag och pratade och hade trevligt. Det fanns dessutom Carl Larsson tavlor på väggarna och dalahästar på hyllorna. Sen fanns det en liten skylt på varje bord där man kunde läsa om de svenska traditionerna när det kommer till "fika"! Hur bra som helst! Ägaren vet redan om att han har fått två nya stammisar!! XD
Vid lunch körde vi hem igen i det fina strålande solskenet och jag fortsatte med att vika tvätt. 
Ellie var iväg med bilen så när det började närma sig tre skrev hon och sa att hon kunde hämta Beth. Så jag gick ut och gick en runda med Veronica i det fina vädret istället! Vi gick ner mot coopers park (parken nära biblioteket och sen gick vi en runda runt elgin cathedral och njöt av solen. Därefter skiljdes vi åt - Veronica gick in mot stan och jag gick hem för att hämta bilen och därefter Lucy. Där fick jag se hennes bild hon ritat på sin familj, och jag var med i den! hihi, så rörd!
Vi var hemma igen tio i fem och då hade Ellie lagat risotto som åts av hela familjen när Ben också  kommit hem. Ikväll ska jag försöka läsa mycket (jag vill ha läst ut boken innan mina föräldrar kommer nästa vecka så de kan ta med den hem sen!!) fast vet inte om det kommer bli jättemycket läsning för funderar på att gå på ett zumba-kvällspass klockan 7! (och bränna alla de där extra kalorierna jag stoppat i mig idag! XD)
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    FIKA ser jättemysigt ut! :D Tror dock att jag ade valt en kärleksmums av de alternativ du räknade upp ;) Pussokram!

    Svar: Det var megamys!! Veronica tog den sist så jag kände för någon helt ny. Dessutom var jag inte sugen på choklad just då, men nästa gång ska jag absolut prova en sån!!!! :D
    Amanda Tyrén

    2014-03-02 | 06:33:42

Kommentera inlägget här: