amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 148 - 12 years a slave...

Kategori: Allmänt

Dagen började som vanligt med att skjutsa barnen till skola/dagis och därefter körde jag till leisure centret för att träna zumba. Bestämde mig faktiskt för att skippa Body Pumpen därefter, eftersom jag mycket hellre ville läsa i min jättebraiga bok (The Maze Runner) innan jag skulle hämta Lucy från dagiset igen vid tolv. Så jag satte mig på caféet på leisure centret och läste, läste och läste. AAAAAHHH vad bra min bok är!!! Jag läste från tio över tio till tjugo i tolv (you do the math) och då var jag tvungen att köra till Lucys dagis för att inte riskera att komma försent. Det dumma var bara att när jag körde från leisure centret och caféet så hade jag bara tio sidor kvar!!!!! IRRITERANDE!!! Det var ju nu boken var som mest spännande!! Alla frågor skulle ju få sina svar, men nejdå... Jag hann inte :(
Hur som helst, jag hämtade Lucy och sen körde vi hem och åt lunch tillsammans (hamwrap till Lucy Lou och gurkmacka till mig) och därefter satte jag igång en film till Lucy - Rapuzel igen.... Haha - och jag gick upp för att ta en dusch: Därefter hade vi snuggle-mys framför resten av Lucys film (jag läste här ut mina tio sista sidor... AAAAAAAHHHH - igen - VAD BRA!! Vill ha tvåan nu! Men den kommer inte in på biblioteket förrän nästa vecka så då ska jag försöka få tag i den!)
Efter filmen och snuggle-myset bytte Lucy om till sin balett-dräkt och vi dansade tillsammans i vardagsrummet till Rapunzel-musik. Oj, vad Lucy kan göra många twirls! Varv efter varv efter varv.... Inte konstigt att hon var lite snurrig efter vårt danspass! Haha xD
När klockan slog tre hade jag packat balettväskan och jag och Lucy körde till Community centret för hennes balettlektion. Där stötte vi som vanligt på Hayley och hennes döttrar Mabel och Claudia. Mabel dansar ju i samma klass som Lucy så de skuttade iväg i sina små balettkjolar medan jag, Hayley och Claudia satt kvar och pratade och - i Claudias fall - gjorde läxan. Efter lektionen gick jag och Lucy inom Aldi och handlade lök, morötter och vindruvor innan vi körde till tesco och tankade bilen och därefter körde hem. Väl hemma började jag laga kvällens middag: pastabake! Denna onsdagen blev det pink pasta - dvs pasta med tomatsås som bas. Jag blandade även ner lite stekt bacon, majs, vitlök och italienska örter. Till mig själv stekte jag morötter och majs och till det hade jag lite kalkon - var inte riktigt sugen på pasta... Men resten av familjen gillade pastabaken! :)
Efter detta kom jag till titeln på mitt blogginlägg... Dvs "12 years a slave" som jag gick och såg på bio på kvällen med Veronica, Lalitha och Laura! Den startade 19.30 så vi alla sågs innan dess, vid sju, och köpte våra biljetter (bara £5!! Det är mycket billigt att gå på bio här i Elgin... ;D). Därefter satte vi oss ner i salongen och tjattrade en massa medan vi väntade på att filmen skulle börja. Reklamen var som de flesta bioreklamer, förutom det att det slinker in en bild-annons lite då och då. Haha! Ser så konstigt ut, men de måste försöka fylla ut reklamerna också antar jag ;)
På en av de "bra" trailerna senare, dock, visades en ny film med Emma Watson i!!!! :D Dvs, tjejen som spelar Hermione i Harry Potter -serien och en av mina favoritskådespelerskor. MÅSTE SE FILMEN! Till en början tänkte jag: Tja, lite skum kanske, men kan ju vara bra.... Men när jag såg att Emma Watson spelade i den (Och Logan Lerman, för den delen, som spelar i Perks of being a wallflower & Percy Jackson) tänkte jag direkt: JAG MÅSTE SE DEN!!!! Haha, jag och mina idoler.........
Hur som helst började filmen till slut och den var faktiskt ganska bra. Den var djup och mycket nyttig att se, men samtidigt var den väldigt tuff och våldsam på vissa delar och jag kom på mig själv med att titta ner från filmduken eller blunda minst tre gånger under hela filmen. Jag blundar ALDRIG för filmer!!! Och jag gillar att kolla på skräck... Men vissa scener i denna filmen var bara så hemska att titta på - särskillt scenerna där slavarna blir piskade på ryggen tills hela ryggen är uppsnittad och blodig. Det blev för mycket på en och samma gång bara. Men den var bra! :) Jag hann inte prata med Lalitha om den efteråt - hon var tvungen att skynda till sin buss som gick om fem minuter - men jag pratade med Veronica och Laura och de tyckte båda två att den var mycket bra. Dock tyckte Laura, som jag själv höll med om, att den var lite långsam här och där. Vid en scen såg man huvudpersonens ansikte som tittade upp, ner, åt sidan och upprepade hela processen igen, lååååååångsamt. Scenen var säkert en minut lång och det enda som visades var hans ansikte, rörelserna han gjorde med det och minerna om hur osäker han kände sig. Låt mig säga såhär: Jag behöver inte se på hans ansikte i en hel minut för att förstå att han var olycklig. På vissa delar av filmen upprepades såna här saker - låååångsamma scener - så jag måste medge att jag tyckte den var liiite dryg då och då. Dessutom var jag trött efter en lång dag och ville bara hem och sova xD haha. Men det var ändå mycket roligt att se på bio med mina kompisar :)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: