amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 275 - Fairy Pools & Talisker Bay

Kategori: Allmänt

Varför jag inte har lagt ut något på länge nu är för att jag inte har haft wifi sen lördagsmorgon då jag har varit på Isle of Skye och sen bott i det nya huset som för tillfället inte har wifi. 
Vi kommer få wifi installerat till den 17 juni! Men fram tills dess kommer jag få söka efter wifi på kaféer osv så jag kan uppdatera bloggen då. Detta kommer göra så att det blir lite oregelbundna inlägg och kanske flera inlägg på en dag (jag skriver de i förväg så det bara är att ladda upp det sen).
 
Lördag:
Vaknade i Ailsas stuga på Isle of Skye och det första jag gjorde var att ta en varm och skön morgondusch. Därefter gick jag och Laura ut i köket och åt frukost med Ailsa, Chloe och Charlie. Det var sååååååå fint väder utomhus så vi åt frukosten ute i trädgården. Solen strålade och man kunde se flera mil ut över den vackra utsikten, på toppen av kullen där stugan befinner sig. Vi hade kunnat sitta där hela dagen om vi hade haft tiden, men det hade vi ju självklart inte.. Så vi skyndade med att göra oss  i ordning, packade ut alla saker i bilen igen och jag gräddade några Keso/Ägg/Havregryns-plättar och värmde vatten i en termos som jag kunde ha med mig pga min hals (japp, fortfarande svinont att prata och svälja.... Men jag tog två tabletter var fjärde timme samt en halsspray var tredje timme som domnade en liten del av halsen så mitt "sjuk"-humör gick upp och ner hela tiden)
Men jag skulle inte låta min dumma, onda hals förstöra för mig så jag ignorerade smärtan (så mycket som jag kunde) och hade roligt med min kompis istället!
Jag och Laura sa hejdå till Ailsa och barnen vid tio och körde mot vårt första mål på Isle of Skye - The Fairy Pools!!! Tog oss lite mer än en timme att köra dit kanske, men när vi väl var framme var det såååå värt det!
Vi parkerade bilen och gick längs med en stig i kanske 20-30 min innan vi kom till den första Fairy Poolen. Och därefter fortsatte man följa stigen längs med kanten utav ån/bäcken på berget, upp, upp, upp och möttes av ännu fler och ännu vackrare poolar och vattenfall och liknande. Det var magiskt!!!! Och vädret var underbart! Vi kunde gå i kortärmat om vi ville och jacka om vi ville och solen tittade fram lite då och då i det annars "varmluftiga" vädret.
Fairy pools är beskrivet såhär på en sida på internet:
   The Fairy Pools are located just southeast of Glen Brittle Forest on the Isle of Skye in Scotland. 
The Fairy Pools are part of a stream running off the Cuillin Mountains. 
Turquoise rivers with purple trees on the side, crystal clear water surrounded with colorful rocks as well as shiny and colourful boulders peeping out from underwater make for a stunning view.
 
...och jag måste säga att japp, det var en ganska så bra beskrivning av det hela!
En sak som jag hade sagt till mig själv var att om det var lika vackert som jag hade förväntat mig och hoppats på så skulle jag våga mig på ett dopp i det kalla vattnet! Och vet ni vad?? JAG GJORDE DET! Jag har simmat i Fairy Pools! Och det var magiskt! Det var det renaste vattnet som jag någonsin stött på, som jag någonsin badat i! Jag kände mig så fräsch och lugn efteråt. Och för att vara ärlig var det inte alls så kallt som jag trott - det var snarare riktigt behagligt! :) absolut det bästa jag gjorde på denna resan!
 
Efter the Fairy pools åt vi en mycket sen lunch i bilen innan vi körde till nästa ställe - Talisker Bay - vilket är en vik/strand omgivet av klippor och ett litet vattenfall.
När vi kom fram fick vi gå i ca 30min i en fårhage för att komma dit och stötte på en massa får och dess lamm - såå söta! Det jag gillar med isle of skye är att djuren går fritt över hela ön. Eller tja, de har hagar men de är gigantiska och alla bilvägarna går genom dem. Så när som helst kan man möta på får som betar i väggrenen eller står mitt på vägen och stirrar på en. Haha!
Tillbaka till Talisker Bay! Tyvärr var tidvattnet högt idag så vi såg inte mycket av själva stranden, bara stenarna ovanför, men det var ändå en fantastisk syn! Så vackert! Och återigen strålande solsken så det blev ännu finare! :)
 När vi kom tillbaka till bilen var klockan dock redan runt fem så vi började köra mot nordväst och campingplatsen vi valt ut i förväg, denna körningen tog oss ca en timme och väl på plats på campingen satte vi upp vårt tält och bäddade och sen gjorde vi kycklingsallad som kvällsmat. Nu hade dock de svarta molnen dragit sig in över oss så vi åt inne i bilen och kollade sen på en film när regnet började komma. Det var hur mysigt som helst! Men vi ar riktigt trötta.. Så när filmen slutade vid tio gick vi och la oss. 
En mycket bra första dag på vårt Ilse of Skye -äventyr!!!!
 
(Bilder kommer senare!)

Kommentarer

  • Malin säger:

    Låter hur mysigt som helst

    Svar: Det var det verkligen! :D
    Amanda Tyrén

    2014-06-10 | 17:36:39

Kommentera inlägget här: