amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 176-180 - Föräldrar på besök!!!!!

Kategori: Allmänt

(Dag 175, onsdagkväll):
Jag stack alltså och hämtade mina föräldrar på tågstationen tjugo i tio på kvällen och Gud så glad jag blev när jag såg dem stiga ut ur vagnen!! Stora kramar blev det och sen körde vi till guesthouset (Moraydale Guesthouse) där de skulle bo. Vi satte oss tillrätta och pratade en massa och sen planerade vi även lite och jag berättade vad jag hade tänkt att vi skulle göra och hinna med alla dessa dagarna som de skulle vara här. Jag tror jag åkte hem från guesthouset någon gång runt halv tolv och sen somnade jag med ett stort leende på läpparna. Mina föräldrar är här!!! :D
 
DAG 176, TORSDAG:
Jag vaknade som vanligt och gick upp med barnen för att sen skjutsa de till skola och dagis. Men efter att jag och Lucy hade lämnat Beth på skolan körde vi och hämtade mina föräldrar på deras guesthouse vid nio (det ligger på vägen till Ark) och sen följde de med och lämnade Lucy på hennes dagis! Lucy var liiiite blyg i början med efter ett tag pratade hon och visade en massa grejer för mamma som satt bredvid henne i baksätet. Pappa pratade också med henne och hon verkade gilla dem direkt! Både Beth och Lucy har sett fram emot att träffa mina föräldrar jättelänge!!!
Efter att vi hade lämnat Lucy körde jag, mamma och pappa in mot stan igen och vidare mot den första sevärdheten, nämligen Home Bargains! Där hittade de minsann några saker som de ville köpa - det är ju jättebilligt här!! ;)
Efter detta körde vi till Tesco och de fick se stället där vi oftast handlar mat, osv. Vi gick upp på ovanvåningen och vi alla provade en massa kläder. Det slutade med att jag köpte en stor väska och två par skor. Både mamma och pappa handlade också några saker! :)
Sen körde vi tillbaka till guesthouset och lämnade våra nyinköpta saker innan vi gick till fots mot Lady Hill, vilket är den höga kullen där man kan se utsikten över Elgin. Denna ligger nämligen nästan mittemot guesthouset så vi vandrade uppför alla trappor och sen njöt vi utav synen av Elgin i det fina, soliga vårvädret! När vi gått ner igen gick vi vidare in mot stan och åt lunch på The Granary. Det blev minsann äkta pub grub för oss alla, nämligen pubens egna, goda hamburgare med pommes och coleslaw-sallad! Mmmmmmmums! Mamma och pappa tog ju självklart varsin öl med - man sitter inte på en pub i Skottland utan att dricka ett glas öl till maten ju! ;) hahaha!
Efter vår goda och supermysiga första lunch på länge gick vi ut i Elgin town center lite och sen vidare mot Elgin Cathedral. Därefter gick vi upp mot skolan i lagom tid innan Beth slutade så att mina föräldrar även fick chans att prata lite med några av mammorna där. Sen kom Beth ut och hon fick träffa mina föräldrar för första gången. Gick mycket bra där med kan jag ju säga! :) Hon var väldigt pratglad efter de första blyga minuterna. Vi gick till Costa efter skolan och drack varsin varm dryck. Pappa tog kaffe, jag Chai latte och mamma och Beth tog varsin chokladmjölk. Beth tyckte det var ganska roligt att se mamma dricka sin varm choklad med grädde och marshmallow. Haha! Därefter gick vi till whiskybutiken Gordon & Macphail i Elgin och pappa kollade på alla smarriga flaskor. Sen gick vi tillbaka till guesthouset där bilen stod och vi alla hoppade in och körde för att hämta Lucy från Ark. Det gick jättebra, men det var trångt i baksätet på min lilla, lilla bil när både tjejerna och mamma satt där. Dessutom kunde inte tjejerna lämna mamma ifred... Ett sånt liv det var!!! Hahah! Och pappa fick minsann på sig en stråhatt och ett paraply från Beth i baksätet... Jag kan ju säga att jag är ganska glad att det inte alltid är så mycket ljud och rörelser i den lilla clio-bilen när jag kör ;) Haha.
När vi kom hem sen visade jag och barnen mina föräldrar runt i huset innan Ben kom hem. Därefter började Ben och pappa prata i vardagsrummet och tjejerna lekte ett tag med mamma medan jag började förbereda maten som skulle bjudas på. (Dvs, fixa grönsaker till, samt riva ost till cottage pien som stått i kylen över natten som sedan skulle in i ugnen, osv, osv.) Snart kom mamma och hjälpte mig och då ville ju barnen också hjälpa till... Haha, mycket liv i köket denna kväll. Men mamma hjälpte Beth och Lucy att riva ost och sen la vi den över maten innan den fördes in i ugnen. Och efter 18 kunde vi alla sätta oss till bords och äta den simpla, men mycket goda, skotska maträtten. Beth och Lucy bråkade lite över vem som skulle sitta bredvid mina föräldrar.... Men snart kom vi alla överens - haha! Det är roligt att de gillar mina föräldrar så mycket :)
Efter maten blev det lite paus medan Ben hämtade Ellie från tågstationen och då visade Beth en massa saker om mumier på sin dator för min pappa medan Lucy lekte med dockskåpet med min mamma. Samtidigt gjorde jag fruktsallad (med lite hjälp av mamma och tjejerna) och satte fram glassen. När Ellie och Ben kom hem igen satte vi oss vid bordet igen och Ellie åt mat medan vi andra åt efterätt. Men snart han Ellie också ikapp ;) Var hur mysigt som helst! Alla kom jättebra överens! :D
När Lucy och Beth hade gått och lagt sig senare satt jag, mamma och pappa kvar i vardagsrummet och pratade med Ben och Ellie. Det var inte förrän halv tio -tiden som jag skjutsade dem tillbaka till deras guesthouse. Därefter körde jag själv hem igen och vi alla somnade gott efter en lång med SÅÅÅÅ ROLIG dag! :)
 
DAG 177, FREDAG:
Idag hade jag tagit ledigt, men eftersom det krånglade lite med skjuts till skola, resp. dagis så erbjöd jag mig att köra barnen på morgonen i alla fall. Jag skulle ändå inte hämta upp mamma och pappa förrän efter nio så det var perfekt att först lämna barnen och sen köra direkt till mina föräldrars guesthouse. Därefter körde vi till Duffus Castle och spenderade en del av förmiddagen där bland ruinerna i det fina, soliga vårvädret. Efter slottet i Duffus åkte vi vidare till Lossiemouth och satte oss på ett café i hamnen, nämligen Harbour Lights och drack varsin varm dryck. Efter detta körde vi vidare till själva stranden - Lossiemouth Beach! Och hjälp vad tidvattnet hade stigit!!!! (Säger man så...?) Det fanns knappt någon sand att gå på jämfört med vad det brukar finnas! xD haha. Men mysigt var det! Och så fint väder :)
Nu började vi dock bli lite hungriga så vi satte oss i bilen igen och körde till Johnstons som är berömda för sin chashmere. Där kollade vi runt i butikerna och sen gick vi in och satte oss på deras restaurang och beställde in lite lunch. Det var ganska mycket folk där så vi fick vänta kanske tjugo minuter på maten, men när den väl kom.... GOTT!! Och väldigt fancy :)
Efter vår lunch var klockan ganska mycket och vi hade planerat att köra till tre distillerier innan de stände för kvällen så vi valde att köra iväg till det första distilleriet vilket låg ca 25min bort, dvs Aberlour distillery. Där köpte pappa en whisky som bara finns att köpa på just detta stället. Kan ni tänka er vad glad han var efteråt? Han var som ett barn på julaftonsmorgon! xD Därefter såg vi att vi tyvärr inte skulle hinna med det andra distilleriet eftersom vår guidade tur började i Elgin på det tredje distilleriet om en halvtimme.... Så vi hoppade det andra distilleriet och körde direkt hem igen till Glen Moray Distillery i Elgin. Där kom vi precis i tid för rundturen och vi kollade på allt de hade att visa oss. Efter turen fick vi även provsmaka whisky (inte jag för jag körde ju, men mamma och pappa smakade lite!) Jag smakade faktiskt på en ny sort de hade börjat skapa på detta distilleriet, nämligen en gräddlikör med whiskysmak. Den var faktiskt jättegod!! Haha :) Annars är jag inte så mycket för whisky....
Även här köpte pappa en Whiskyflaska, nämligen Glen Morays egna 16åriga Whisky. Därefter körde vi tillbaka till guesthouset och vilade en liten stund innan vi gick ut i Elgin och vidare mot puben The Muckle Cross (En av mina favoriter) och åt middag. Det var jättemånga som var ute just denna fredagen, vilket var roligt för då fick mina föräldrar se hur publivet kan vara på en fredagskväll i Skottland! Efter en lång, trevlig middag på puben gick vi tillbaka till guesthouset och umgicks en liten stund där innan jag fick säga hej och godnatt och köra hem och sova. Vi alla var ganska trötta.. Vi håller inget lugnt tempo här om man säger så ;) Och tidiga kvällar blir det då inte! Hahah! xD Det ser jag till!
 
DAG 178, LÖRDAG:
Idag gick jag upp extra tidigt så att jag kunde köra till guesthouset och vara där redan vid åtta. För idag ville jag äta frukost med mina föräldrar där! Pappa hade frågat om det var okej att köpa till en frukost till mig och det var helt okej (Detta guesthouset var verkligen helt fantastiskt bra!) så jag kom dit på morgonen och sen gick vi alla tre ner för att äta lite frukostbuffé. Det fanns flera sorters flingor och youghurt, fruktsallad och vanlig frukt, juice, kaffe, chokladmjölk, te.... Och sen kunde man beställa en massa från den varma menyn som de tillagade och kom ut till en med. Man kunde beställa flera olika tillagningar av ägg (stekt, pocherat, äggröra, kokt...), omelett, gröt, bacon, blodpudding, tomat, svamp, toast, osv, osv, osv. Det fanns även "Full Scottisch Breakfast" vilket betydde att man fick nästan allt på tallriken xD Men jag nöjde mig med svamp, bacon och en omelett idag ;)
Efter denna supergoda och jättemysiga frukosten med mina föräldrar gick vi upp på rummet och förberedde oss för dagen. Idag var det nämligen dags att köra till Loch Ness, så det var vad vi gjorde! Vi körde via Inverness och sen vidare mot sjön där sjöodjuret Nessie väntade på oss. Vi stannade på den första parkeringen längs med sjön och där fanns en trappa som ledde ner till vattnet!! Så fräckt! Vi alla var ju bara tvungna att känna på sjövattnet där Nessie bor. Och sen samlade mina föräldrar lite Loch Ness -stenar innan vi körde vidare och stannade vid en souvenir-butik där vi köpte shortbreads och lite annat smått. Mamma köpte en säckpipa som doftar gott i bilen, samt ett prydnads-sjöodjur och pappa köpte en liten flaska whisky. Skotskt ska det vara ju! ;D
Efter denna lilla pausen körde vi vidare till ett slott som låg invid sjön, nämligen Urquhart Castle. Dock tog de £8 per person för att man skulle få gå ner och kolla lite närmare vilket vi tyckte kändes lite dyrt när vi inte var sååååå himla intresserade av att kolla närmare på ytterligare en ruin. Så vi stod och kollade på slottet en bit ifrån men fick väldigt många fina bilder på oss med slottet och Loch Ness sjön i bakgrunden! :D
Nu kände vi oss dock ganska klara med Loch Ness så vi körde tillbaka den vägen vi kommit och körde vidare mot Inverness. Där parkerade vi bilen i ett av parkeringshusen och sen gick vi till en Italiens restaurang där vi åt pasta resp. pizza som sen lunch. Efter detta väntade shopping på Primark (pappa gick runt och kollade annat) och sen strövade vi omkring i stan lite och jag visade mina föräldrar charmen med Inverness innan vi satte oss i bilen och körde hem igen. När vi väl var tillbaka i Elgin hade jag dundrande huvudvärk och vi var alla mycket, mycket trötta. Så vi bestämde oss för att inte gå ut och äte ikväll utan istället beställa hem lite pizza och äta på rummet i guesthouset! Låt mig säga att detta var en mycket bra idé! Jag och pappa körde iväg för att beställa pizzan på Pino Pizza och fråga om jag kunde komma och hämta pizzan senare vid 18-tiden. Därefter gick pappa själv till tesco och handlade snax inför ikväll och sen tillbaka till guesthouset och mamma, medan jag körde hem till mig och bytte om och hämtade vissa saker som vi behövde inför kvällen (bl.a. dator och några dvder) Sen körde jag och hämtade våra pizzor och därefter körde jag tillbaka till mamma och pappa och vi hade lördagsmys med pizza och film. Filmen var ju dock inte så himla bra, men det var jättetrevligt och mysigt! Vi alla höll på att somna mot slutet av filmen så vi beslöt oss för att inte se klart den. Den var ju ändå ganska så kass... Haha! Och sen körde jag hem igen och lät mamma och pappa sova och bumsade själv pladdask ner i sängen och somnade direkt.
 
DAG 179, SÖNDAG:
Idag åt jag frukost hos mamma och pappa igen, men istället för omelett tog jag stekt ägg denna morgonen. Därefter tog vi en lugn morgon innan vi körde till Spey Bay - Dolphin Center. Där kunde man promenera längs med den steniga (och otroligt vackra) stranden och speja efter delfiner. Tyvärr såg inte vi några delfiner denna morgonen, men vi hade en mycket mysig förmiddag på denna strand. Vi gick även inom butiken de hade där och tittade på alla olika prydnadsdelfiner i marmor, glas och trä. Sen fanns det även lite fakta om delfinerna i ett annat rum, samt gamla delar av skelett och liknande som hade kommit från delfiner, krabbor, valar och späckhuggare osv.
Efter denna mysiga strand-förmiddagen körde vi vidare till Baxters där vi kollade i alla olika shoppar (kläder, presenter, matlagning, whisky, mat, osv) innan vi satte oss på deras restaurang och åt varsin berömd Baxters-pannkaka med chokladsås och glass på till lunch. De är såååå stora att ingen av oss orkade äta upp pannkakan, men såååå gott det är! :D Det är ju mer som såna tjocka Amerikanska pannkakor än vanliga, tunna och krispiga pannkakor ;)
Efter Baxters och pannkakorna åkte vi hem igen och spenderade vår eftermiddag på rummet på mamma och pappas guesthouse. Vi låg i sängen och åt snax och laddade över alla våra bilder på datorerna så vi kunde få varandras och sen diskuterade vi en massa om olika saker. Dessutom packade mina föräldrar sina resväskor så att allt skulle vara förberett inför morgondagen. Vi hade en helt faktastiskt mysig och lugn söndag (både förmiddag och eftermiddag) och det slutade med att vi gick ut till puben the Granary för en sen middag och hade ännu mysigare där. Detta var ju vår sista middag tillsammans innan mina föräldrar skulle åka hem, och jag kan ju säga att det blev en mycket bra sista middag också på en pub som vi alla tycker om.
Efter puben blev det lite mer prat hemme på guesthouset innan jag körde hem, pratade en snabbis med Ellie och gick och la mig vid elva-tiden.
 
DAG 180, MÅNDAG:
Idag fick jag skjuts av Ben till Guesthouset klockan halv åtta (frukosten börjar tidigare på vardagar) så att jag kunde äta frukost med mina föräldrar men så att Ellie ändå kunde lämna barnen på skola och dagis på morgonen. Jag hade tagit ledigt idag med nämligen, så att jag kunde spendera den sista tiden med mina föräldrar innan de åkte hem. Efter vår långfrukost gick vi upp på rummet och packade det sista innan vi gick ner och lämnade väskorna i matsalen och checkade ut. Eftersom vi inte hade bilen idag kunde mamma och pappa lämna sina väskor på guesthouset och sen komma och hämta dem inann vi skulle bege oss till tågstationen vid halv tre.
Så vi började med att gå genom staden och gå inom vissa av affärerna de ännu inte hunnit se, bl.a. W. H. Smith, Claire's, Card Factory och gallerian. Därefter gick vi vidare till biblioteket och in i det så att de fick se hur och var jag ibland spenderar eftermiddagarna med tjejerna och därefter gick vi tillbaka in mot staden igen och satte oss på Costa och åt lunch (panini) och drack varmt. Där satt vi ett tag, faktiskt fram till det var dags att gå tillbaka till guesthouset och bege oss mot stationen. Vi tog en taxi (det är jättenära, men tungt att släpa på alla väskor) och sen satt vi på stationen tillsammans och väntade på tåget som skulle ta mina föräldrar från mig.... Usch! När tåget kom så blev det två stora kramar och hejdån innan de hoppade på och tåget sakta rullade ut från stationen... Och då kom det faktiskt några tårar. Jag hade sagt till mig själv att nejdå, jag kommer inte behöva gråta, jag ser ju dem igen om en månad när jag kommer och hälsar på igen. Men..... Det har varit en så fantastiskt fin långweekend och jag har älskat varje sekund av den. Men den har gått alldeles för fort och nu var de på väg till Aberdeen igen för att sen ta flyget tillbaka till sverige. Då får man faktistk gråta lite. Men det hann inte bli så mycket tårar där eftersom jag träffade en jag kände som hade hoppat av tåget och vi pratade lite. Det var ganska skönt att jag kunde prata med henne annars hade jag väl börjat stortjuta innan Ellie kom och hämtade mig med Beth och Lucy i bilen... haha! Jag fick veta senare att mamma minsann hade fällt några tårar hon med... Så när jag läste det fällde jag ju självklart några till. Jag är en sådan cry-baby! Hahahahahaha! xD Så är det att vara tjej ibland....
Hur som helst, så hämtade Ellie och tjejerna mig och sen har jag spenderat resten av eftermiddagen och kvällen med att tvätta lite, vara på mitt rum och sortera bilder från långhelgen, ätit sen middag med Ellie och Ben och sen väntat på meddelande från mina förälrar på viber om att de kommit hem, osv. De var hemma i sverige 21.40 och sen var de hemma i Kristianstad igen klockan 23.00 (vilket är 00.00 i sverige). Det kändes så konstigt att de var hemma i Sverige igen när jag fortfarande var kvar här i Skottland... Men men, jag kommer snart in i ina vanliga jobberutiner igen och om bara en månad kommer jag ju själv vara i Sverige! Längtar! :D
Men först ska jag göra det bästa utav tiden här i Skottland innan min semester. Och om jag inte har fel, tror jag att det kommer gå gaaaanska snabbt.... ;)
 
TACK MAMMA OCH PAPPA FÖR DENNA FINA MINISEMESTERN!! DET HAR VARIT DEN BÄSTA LONGWEEKENDEN PÅ LÄNGE!
SAKNAR ER REDAN!
PUSS!
 
(Jag kommer faktiskt inte lägga ut så många bilder på bloggen denna gången, det har tagit alldeles för lång tid att bara skriva den! xD haha. Nästan en timme och fyrtio minuter..... Jag har lagt ut bilderna på facebook istället, så där kan ni ta en titt på alla roliga saker jag och mina föräldrar har hittat på!)

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Malin säger:

    Vilket jobb du har lagt ner:)
    Nu kan jag hänvisa till bloggen när folk undrar vad jag/ vi har gjort i Skottland ;)))

    Svar: Ja jag tänkte att om jag inte skriver ner allting snart kommer man glömma bort alla detaljer! (Hade svårt att minnas helt vad vi gjorde första dagen till exempel, haha) Tycker jag du kan göra!! Där finns nästan allt med! Men bilderna är på facebook.. Orkade inte riktigt ladda upp 100 bilder på bloggen... xD
    Amanda Tyrén

    2014-03-04 | 17:02:36

Kommentera inlägget här: