amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 181 - Pancake day!

Kategori: Allmänt

Idag är det alltså den så kallade Fettisdagen - eller Semledagen som den också kallas - hemma i Sverige. Det är dagen då man vanligast äter en semla (obviously). Här i Skottland finns inte fettisdagen/semledagen.... JAG = LEDSEN! Istället firar man pancake day här på detta datum! Och vad äter man då, tro? Jo, men visst är det PANNKAKOR man äter!!! ;D
Så detta är vad vi åt till efterrätt efter vår kvällsmat idag - men mer om det senare!
 
Jag gick upp med tjejerna som vanligt på morgonen och sen skjutsade jag och Ellie Lucy till Auntie Michelle och Uncle Mat (så att de kunde ta Lucy till Ark) och därefter körde vi vidare till skolan. Efter att Beth sprungit in i byggnaden när klockan ringt så körde jag Ellie till sjukhusets bibliotek här i Elgin där hon ska plugga hela dagen. Sen körde jag hem igen och satte mig och skrev blogginlägget då mina föräldrar var här på besök. Detta tog mig nästan två timmar!!!! En timme och fyrtio minuter med bara skrivandet och sen ytterligare tio-femton minuter för att lägga upp de få bilderna.... Ni kanske kan fatta varför jag hänvisar till facebook om ni vill kolla på alla bilderna som tagits (där har jag nämligen laddat upp 102 bilder!)
Hur som helst, vid kvart i tolv kom Michelle med Lucy och då åt vi lunch tillsammans (jag och Lucy då) och sen hade Lucy en lugn stund eftersom hon tydligen haft en tuff och krävande morgon på dagiset och var mycket trött nu... Vid halv tre körde vi för att hämta Beth och därefter körde vi direkt till biblioteket och tjejerna läste en massa böcker, satt lite på datorn, samt gick en sorts skattjakt innan vi åkte hem igen och då var klockan redan halv sex!!!! Ellie och Ben var hemma, men Ben körde på fotbollsträning när vi kom så det blev en kvällsmåltid med mig, Ellie och barnen. Och därefter kom då pannkaksätningen! Men först stekte vi dem och sen "Flipped" vi pankakorna i luften! hahahah! Så kul vi hade! Det jag menar med "flipped" är att vi kastade upp pannkakorna mha stekpannan och vände på dem i luften. Några hamnade på golvet, men det var det ingen som såg... ;) En träffade till och med taket! Hahaha! Och sen hade vi en massa topping att välja mellan! Vi hade jordgubbssylt, hallonsylt, socker, sirap, pannkakssirap, jordgubbssirap, hasselnötsnutella, kolasås, bananer, honung, citronkräm..... Var det något mer....?? Det var det säkert! Det fanns såååå mycket att välja på! Och ni skulle bara se blandningarna barnen gjorde... Bläääääää!!!! xD hahaha! Men de åt ju upp pannkakan sen så jag antar att de gillade det.. Lucy blandade honung och sylt på en och sen blandade hon nutella, sirap, sylt och en annan sirap på sin andra. Hmm... Så länge det inte är jag som ska äta den, så.... ;)
Efter detta blev det en sockerkick för Lucy (konstigt????) så de fick se lite på teve för Ellie innan jag gick upp och la Lucy halv åtta. Det tog ju sin tid, men nu sover hon så sött. Vi läste the Incredibles tillsammans! :) Därefter spelade jag och Beth ett spel med en hemmagjord tärning (6st lappar med numren 1-6 som vi blandar ihop i en hög och sen "drar" vi vårt slag) och sen var det dags för Beth att sova med.
Nu ska jag kolla på något avsnitt av prison break innan det blir sovdags för mig också.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: