amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 191 - Böcker, Dialoger & Musslor

Kategori: Allmänt

Idag var ytterligare en dag med sämre väder :( sol kom tillbaka!!
Aja... Jag körde Beth, Lucy och James till skolan idag (James är ju pojken jag hjälper Caroline med ibland) och efter det lät jag bilen stå kvar på parkeringen och gick till Starbucks och satte mig där och chattade med vänner på fb och viber (free wifi på Starbucks!!) samt läste i min bok. Därefter gick jag en runda på stan och det slutade med att jag köpte fyra nya böcker..... AJ! Skulle ju inte köpa fler böcker här i Skottland!! Men är man bokoman så är man.... Kan icke hjälpas! Det roliga var att jag köpte fyra böcker av samma författare, nämligen John Green, som skrivit boken The Fault in our Stars ("TFIOS")... Det var boken jag lånat av Veronica och som jag läste ut på två dagar.... Hahaha! Jag tyckte den var så himla bra och var bara tvungen att kolla på resten av hans verk. Ett av dem har jag till och med velat läsa innan jag läste TFIOS, nämligen Looking for Alaska. Så gissa vad för titel en av böckerna hade...? ;) jajamen! LFA köptes och det gjorde även TFIOS. Eftersom jag lånat boken av Veronica har jag ju inte den själv... Så jag var bara tvungen att köpa den så den kan stå fint i min bokhylla där hemma! Sån är jag... Även om jag har läst dem innan och troligen inte kommer läsa dem igen så är det trevligt att ha själva boken i sin hylla så man kommer ihåg den och ser hur fin den är osv.... Mobba mig inte för det! Sån är jag - jag samlar på böcker helt enkelt ;) haha.
Så det var två av böckerna jag köpte. De andra två hette något som jag inte kommer ihåg just nu.... Hehe, får kolla upp senare! ;D
 
Hur som helst, efter mitt bokinköp gick jag och hämtade Lucy och sen körde vi hem och åt lunch. Därefter lekte vi tillsammans inomhus (regnigt väder ute... Suck!) och vid tre hämtade vi Beth på skolan.
I bilen på väg hem från skolan hände nästa roliga grej för dagen. Jag och Beth hade ett väldigt roligt samtal (enligt mig, Beth var nog mest nyfiken).
Här är en del av vårt samtal (skrev ner det så fort jag kom hem så jag inte skulle glömma!! Haha!)
 
Beth: "Did you have boyfriends at your school?"
Jag: "Yeah, a few"
Beth: "Did you dump them?"
Jag: "Ehm...... I broke up with some and some broke up with me."
Beth: "Oh... Elise have had two boyfriends but she dumped them."
Jag: "Have you had any boyfriends?"
Beth: "One asked me once and we got together, but then he wanted to do all these wierd things..."
Jag: "What wierd things?"
Beth: "Like fall in love with me and grow old with me and go out with me!!"
Jag: "Well, that isn't so bad, is it, Beth?That's good things. That's what happens when you fall in love and get a boyfriend. You go out on dates and do stuff together."
Beth: "But I didn't wanna do that with him!"
Jag: "Okay, if you don't want to do that with him, then of course you don't have to. But when you meet this one guy who you really like, then I'm sure you're gonna wanna go out on a date with him!"
Beth: "Yeah, maybe...."
 
Hahaha det var ett så himla roligt samtalsämne!!! XD Lilla Beth.. Nu kommer åldern då du börjar undra en massa om killar och kärlek... Nu är killarna snart inte längre bästa lekkamraten utan snarare motståndaren i pussleken! Haha!
 
Iaf, när vi kom hem hjälpte jag tjejerna att byta om till lite finare kläder (de skulle på Families Happy Hour på flygbasen ikväll) men när jag lite senare även skulle göra vid deras hår fick jag ett sms av Ellie som sa att happy Hour tydligen var inställt... Så jag fick gå in till tjejerna och meddela den tråkiga nyheten (de älskar happy Hour) och då blev de lite nedstämda.. Men när jag berättade att Ellie skulle komma hem med pizza och popcorn blev Beth lite gladare. Lucy var dock fortfarande besviken och sur. Så när jag frågade henne om hon inte tyckte det skulle bli gott med pizza och popcorn ryckte hon bara på axlarna.
Så då frågade jag om hon kanske bara ville strunta i fredagskvällen och gå och lägga sig istället men då sa hon att "no, i'm gonna run away and stay away!"
Och här kommer nu resterande dialog mellan mig och Lucy:
 
Jag: "are you going to run away? To where?"
Lucy: "To London, to find my boyfriend!"
Jag: "But I'm sure me, Beth, mummy and daddy will all miss you if you run away."
Lucy: "I don't care!"
Jag: "Well, I guess the rest of us is going to have our pizza and popcorn without our little Lucy then... Good luck on your trip, Lucy Lou."
 
Sen gick jag in i köket igen och smsade hela dialogen till Ellie. Det är så svårt att inte skratta vid såna tillfällen! Lucy är sur och grumpy men hon fattar inte vad gulligt sur hon är när hon säger saker som att hon ska rymma till London för att hitta sin pojkvän! XD Snart fick jag svaret av Ellie att kanske kunde vi alla ses på Burger King då? Skulle det få upp humöret på dem igen? Så jag gick och frågade (Lucy var fortfarande lite grumpy) om de skulle kunna tänka sig en kväll på Burger King istället. Och DET fick dem att hoppa i taket och hurra "JAAAA!!" Hahahahaah! Så det är vad vi gjorde sen ;)
Jag fixade deras hår och sen körde vi tre till BK och mötte Ellie där.
De fick sina kids-meal och lekte en massa i kudd-borgen. Därefter körde vi hem igen och vi vuxna fick äta vårt (Ben kom hem samtidigt som oss). Ben åt pizza, Ellie åt musslor och jag åt lax! Haha en mycket varierad middag idag! XD men gott var det! Jag åt min lax ångkokt med kokta grönsaker samt ångkokt spenat = hur gott som helst! Och dessutom fick jag smaka Ellies musslor..... AAAHH!! Jag - Amanda Tyrén, f.d matpessimist - har ätit musslor!!!! Och faktiskt var det inte alls som jag hade tänkt mig att det skulle smaka! Jag har alltid tänkt mig att de har en mer slimig(stavning??) konsistens, men det var ju faktiskt kanske köttigt! Lite av en blandning kanske, men verkligen inte alls i närheten av hur slimigt jag hade inbillat mig att de skulle vara.. Tror jag har blandat ihop musslor med ostron för de har jag för mig är ganska slimiga!
Så min slutsats på musslor: inte så farligt, men inte heller min favoritmat.. Tror inte jag hade kunnat äta så många i rad men jag tyckte inte den biten jag åt var det minsta äcklig :) gott resultat med andra ord!! Jag antar att jag faktiskt inte är en matpessimist längre!! :D jag har nog gått och blivit vuxen till slut ändå ;) haha!
Nästa stora utmaning är väl dock att äta räkor eller kräftor.... Uuuuuussssch! Kommer aldrig bli av! XD
 
Iaf, efter vår mysiga familje-fredagskväll framför teven gick Lucy och la sig och vid halv åtta gick jag till Caroline för att sitta barnvakt åt Toby och Theo. En kväll med de sista avsnitten av Prison Break (tårar?? Kanske...), min bok (Abandon av Meg Cabot) samt godis (MUMS!) väntas! Typisk barnsittar-fredagskväll! Hehe.
Ni där hemma får själva ha en bra fredagskväll, hur ni nu än ska spendera den!
See yah!

Kommentarer

  • Malin säger:

    Härliga Lucy och Beth och även du Amanda för att man får läsa om allt :)))) puuss

    Svar: Hihi, tack mamma! Puss!!!
    Amanda Tyrén

    2014-03-15 | 08:54:47

Kommentera inlägget här: