amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 197 - Physio med Carrie

Kategori: Allmänt

Idag började jag dagen med att lämna Beth på skolan och Lucy på Ark och därefter körde jag in till stan igen och shoppade kläder till min Guddotter/kusin Julie (Mamma Lina var på andra sidan viber hela tiden så vi kom fram till ett bra antal Julie-kläder som ska hem i påsk!) Hur bra som helst att göra såhär ju! Jag tycker det är sååå himla kul att shoppa saker till lilla Juliebus! Om jag inte hade haft Lina som berättade vad hon tyckte såg bäst ut hade jag köpt allt.... Fast det gjorde vi nästan ändå, haha! xD Sicka galningar vi är, men så är det när ens hjärta pumpar för att skämma bort sin vackra Guddotter! Huhu!
 
Hur som helst: När jag kom hem lite senare (runt halv elva) väntade jag i en kvart på att Carrie skulle komma, dvs min  nya physio-terapeut! När hon var här fick jag fylla i ett papper om var jag har ont och min sjukhistoria osv, osv, osv. Sånt man får göra när man skriver in sig på ett nytt sjukhus typ, fast detta fokuserade även lite extra på den del av kroppen som jag ska få behandling för, dvs min nacke, rygg och axlar.
Efter detta ställde hon några extra frågor och antecknade när jag fick beskriva hur, var, när osv om min smärta. Därefter fick jag klä av mig till underkläderna och Carrie studerade min kropp framifrån, bakifrån och från båda sidorna. Det jag fick veta var ganska fräckt, för genom att göra såhär kunde Carrie berätta att mina fötter lutar inåt (sant, jag har speciella sulor i mina träningsskor som ska motverka detta), mitt ena knä pekar mer inåt än det andra, mitt högra knäveck är lite högre upp än det andra och avdelningen mellan rumpa och baksidan av låret på mitt vänstra ben är något högre upp än den högra avdelningen... Alltså är hela baksidan av mitt högra lår kortare än det vänstra!!! xD Men mitt vänstra smalben är något längre så hela benen är ändå ganska så lika i längd... xD Hon kunde också se att mitt huvud lutar något åt höger när jag står rakt (alltså står jag inte rakt...) genom att mäta det med naveln, glipan mellan brösten och min näsa. Haha, så fräckt! Hon såg dessutom att mitt vänstra bröst var något större än det högra, vilket också är sant... :p inte för att det är så relevant kanske.....? Men ändå! Allt detta kunde hon se bara genom att studera en kort stund (jag skämtar inte, det gick fort!) på min kropp från alla håll! :)
Efter detta fick jag gå lite fram och tillbaka medan hon kollade på det och sen fick jag sitta ner och göra olika övningar med armarna medan hon studerade det och sen fick jag lägga mig ner på britsen/massagebordet. Här masserade, kände och tryckte hon på alla olika delar av rygg, nacke och axlar och minsann hittade vi några ömma punkter. Detta är något jag har gjort hos min morbror, Conny, som är utbildad massör, så jag är ganska van vid de där hårda trycken på de ömma punkterna... Aaaaj...!
Men det känns så mycket bättre efteråt! Något som jag inte har gjort hos Conny, dock, var nästa steg Carrie gjorde. Hon började arbeta med mina armar, och tro det eller ej, men där satt några punkter som fick det att strömma upp smärta i mitt huvud (vilket är början till varför jag behandlar mina axlar och nacke, eftersom jag ofta har hemsk huvudvärk) så där fanns det minsann några punkter som kan ha fått mitt huvud att börja värka.... Därefter töjde hon mina armar så att de blev mer flexibla och sen gjorde hon likadant med min nacke/huvud. Jag fick vrida huvudet så långt jag kunde åt höger resp. vänster och därefter gjorde hon töjningsövningarna då jag tryckte så mycket jag kunde tillbaka mot mitten medan hon höll emot. Efter några sådana övningar kunde jag vrida huvudet såååå mycket mer åt höger resp. vänster!!! Det var sååå fräckt och jag blev så chockad över hur stor skillnaden var att vi båda började skratta! Hahaha!
Allt som allt märkte Carrie att jag var mycket, mycket, mycket stelare i högra delan av nacken, axeln och armen än vad jag var i vänstra.. Det är denna sidan jag brukar ha mest ont i också...
Efter allt detta gav hon mig några övningar jag kan jobba på hemma som mest handlar om att stretcha ut nacken osv och sen bokade vi in ett nytt möte på måndagen nästa vecka. Idag tog allt detta en och en halv timme att gå igenom men det kommer gå snabbare näste gång (45-60min) eftersom vi inte behöver gå igenom alla grunderna då. På måndag kommer hon även ta med en bok till mig där det finns en massa nackövningar. Hon verkar verkligen hur bra som helst, Carrie! Och en annan bra sak är att hon utbildar sig för tillfället så dagens "pass" (kan man kalla det pass??) var helt gratis! Och det kommer nästa session (engelskt ord... har glömt bort ordet för appointment på svenska så improviserar lite) också vara!
 Hon kommer dock börja ta betalt i början av april, men då kommer det bara kosta £25 vilket är ca 255kr vilket jag inte tycker är så himla farligt om detta ger ett gott resultat. Jag har haft problem med min nacke, axlar och med min huvudvärk i flera år nu, så det hade varit skönt om det kan bli "botat" en gång för alla!
 
Efter detta drack jag massor av vatten (rekommendation när man fått en rejäl massage) och åt lunch och därefter tog jag det lugnt med en ny serie jag börjat kolla på (Beyond the break) innan jag packade väskan och körde till stan. Där köpte jag ett sista plagg till Julie (i en annan affär som inte var nära den jag var i på morgonen) och sen hämtade jag Beth på skolan. Därefter körde vi till biblioteket (torsdag idag ju! Det betyder bibliotek för de två små boknördarna, Beth och Amanda!!) och sen hämtade vi Lucy vid halv fem. Direkt hem efter det och då lagade jag mat till mig och familjen: Tuna stirfry with lots of veggies! Dvs tonfisk-filé-bitar i en grönsakswook gjord med gul paprika, röd paprika, morotsstrimlor, grönkål(/bladkål/kruskål), ärtor, majs, bönor samt sweet chili sås och oystersås. Resultat = GOOOOOOTTTTTTT!! Ibland måste jag bara säga att jag ÄGER på matlagning! Men bara ibland....... När jag har tur.... xD
 
Efter att jag och barnen hade ätit, så kom Ben och Ellie hem och åt de med (Ben kom vid 6 och Ellie vid 7). Nu har Lucy gått och lagt sig och jag ska gå ner och prata lite med Ellie och fråga hur hennes prov gick idag (tredje denna veckan, två kvar nästa vecka!) sen blir det lite Beyond the Break innan sängen! :)

Kommentarer

  • Malin säger:

    Åh vad underbart med Kari, jag blir avundsjuk!!! Jag ska börja med yoga så att jag med blir mjuk i kroppen:))))

    Svar: Ja Kari var jättebra! Du kan ju alltid gå till Conny! Och duktigt med yoga! Tänkte med prova det på leisure centret men har inte blivit av ännu :pVi kan ju gå tillsammans när jag är hemma över påsken!! :D
    Amanda Tyrén

    2014-03-20 | 20:55:37

Kommentera inlägget här: