amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 255 - Obehaglig morgon & Highland Games

Kategori: Allmänt

Idag vaknade jag klockan 6.30 av att vår katt jamade utanför min sovrumsdörr. Men... Vänta lite nu...? VI HAR INGEN KATT!!! Så jag öppnade dörren och såg att grannens katt stod utanför och ville komma in... WTF?!?! Första tanken som for genom huvudet: "Hur i @#%$ har Peppe (katten) kommit in hit?!?!" Så jag gick och kollade igenom alla fönster på ovanvåningen, och alla verkade vara helt slutna. Sen gick jag ner på nedervåningen och första tanken där var: "Brrr, så kallt!!" Nästa tanke var: "WTF" igen, för både fönstret i köket stod på vid gavel och altandörren i matsalen var helt öppen också (skjutdörr, så den har knappast blåst upp.....!!) Tredje tanken på nedervåningen var då: "HJÄLP! VEM är i huset....???"
Eftersom Ellie, Ben, Beth och Lucy sov i Lossiemouth denna natten var jag ju helt ensam.. Men tydligen inte.... En snabb koll runt omkring sa mig dock att det borde inte ses tjuvar för både tv, laptops och ipads var kvar i vardagsrummet, synligt, och det såg inte ut som om någon varit där och rotat omkring. Allt såg ut att vara på sin rätta plats! Men det hindrar ändå inte mitt huvud att tänka saker som "mördare" och "psykfall" osv.. Så jag sprang upp på ovanvåningen igen och låste in mig i badrummet :p hahaha! Sen ringde jag Ellie för att fråga henne om de möjligtvis varit hemma igårkväll och råkat glömma stänga dörren/fönstret innan de gick igen. Eftersom jag kom hem efter tolv igårnatt var det mörkt ute och jag hade inte märkt fönstret eller dörren (om det var öppet eller inte). Men hon hade ingen aning. Hon sa dock att kanske Ben hade glömt stänga dörren och hon skulle prata med honom sen osv osv. Dessutom sa hon att ifall jag kände obehag och om jag kände på mig att något var fel, så gå till grannen! Detta gjorde jag dock inte... Vad skulle jag säga liksom?! :p haha. Istället satt jag kvar inne i badrummet och lyssnade efter ljud utanför. Vårt hus knarrar jättemycket när man går i hallen och i trappan så det är omöjligt att smyga genom det utan att höras. Och till min lättnad hörde jag ingenting. Så efter ett tag vågade jag mig ut igen och gick in på rummet. Dock kunde jag inte somna om igen så jag valde att göra vid mig och sen kolla på OTH tills Laura skulle hämta mig vid tio. Vid nio, dock, kom Ben hem och kollade igenom huset. Han sa att det var säkert han som råkat glömma stänga dörren kvällen innan han åkte hemifrån och fönstret i köket gissade vi hade blåst upp för tydligen var låset (som ska hindra det från att blåsa upp helt när man öppnar det lite grann) gått sönder, så det var inget som stoppade när man öppnade lite försiktigt..
Puh! Inga tjuvar eller lönnmördade denna gång! Skönt ;) hahahahaah! Men lite obehagligt var det allt.. Speciellt eftersom jag sov helt själv i huset denna natten! Var det tvunget att hända just när jag var ensam?!?! XD
Iaf, Ben åkte sen iväg på sin fotboll och Laura hämtade mig vid tio för att sen köra vidare till Gordon Castle i Fochabers där det idag var Highland Games!!!! :D så vi parkerade, betalade inträde och sen gick vi runt på marknaden, kollade i alla stånd och tittade på de olika uppvisningarna och - självklart - spelen! Det var så sjukt fräckt att se på allt det skotska. Det fanns highland dancing, falkar och ugglor och hunduppvisningar och folk som spelade säckpipa och sjöng, osv. Det var ju självklart också en massa såna styrkegrenar där männen tävlar mot varandra. Och en av dessa sakerna var "Tossing the Caber" - att bära och kasta en stor stock och försöka få den att snurra runt 180grader i luften. Bäst resultat är när den landar klockan 12. Och ju närmare tolvslaget den hamnar (snett) desto bättre är det! Var tydligen jättesvårt för det var inte många som lyckades slå runt den! Andra grenar de tävlade om var att kasta en tung klubba, stöta kula, dragkamp, kasta vikter rakt upp över ett högt hinder, osv. 
Vi såg dessutom ett marschtåg som spelade säckpipa och trummor och var klädda i kilt och skotska dräkter. Detta var verkligen något jag sett fram emot hur länge som helst. NU kan jag verkligen säga att jag har varit i Skottland! :D
Vi var där från klockan halv elva, elva till klockan tre, halv fyra ungefär! Var jättemysigt och skoj! Sen skjutsade Laura mig hem igen och jag träffade Ellie, Beth och Lucy hemma igen. Hjälpte till lite med maten och vi pratade om min morgon och hur deras Sleep over hade varit osv, sen gick jag upp för att vila lite (vaknade ju tidigt av Peppe, katten, och man blir ganska trött av att gå på en marknad hela dagen..) och nu ska jag snart gå ner och äta middag med familjen! Hörde nämligen att Ben kom hem nu. Blir risotto och sen en rabarberpaj till efterrätt :)
Ikväll får det minsann bli en tidig kväll! Imorgon är det Back To Work..... 
 
(Om ni tittar i övre högra hörnan på bilden ovan kan ni se klubban, även kallad "hammaren", som slungas iväg!)
 

Kommentarer

  • Malin säger:

    Vad mycket roliga saker du gör!
    Bra!

    Svar: Ja man måste ju passa på! :D
    Amanda Tyrén

    2014-05-19 | 16:54:58
  • Per Tyrén säger:

    Jättehäftigt!!! Måste ha varit kul på Highland Games!

    Svar: Det var helt fantastiskt roligt!! Verkligen något man måste se om man varit i Skottland så länge som jag!
    Amanda Tyrén

    2014-05-23 | 18:06:20

Kommentera inlägget här: