amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 261 - Orkney Islands

Kategori: Allmänt

Klockan ringde klockan 4.05 och två trötta tjejer hasade sig ur sängen för att göra sig redo för dagens äventyr...

ORKNEY ISLANDS!!!!

...så var inte jättesvårt att gå upp så pass tidigt ändå :)

Vi lämnade Ians och Maureens hus i Tore (uttalas Tour) på Black Isle och började köra uppåt mot Skottlans nordligaste punkt, nämligen John O'Groats, där vi skulle ta färjan till Orkney Islands klockan nio.
Vi kom fram i John O'Groats med god marginal så vi kunde hämta ut våra förbokade biljetter i lugn och ro, samt titta lite i souvenirbutiken innan färjan lämnade hamnen. Det var ganska kallt och kyligt på morognen så här långt norrut, men det blev definitivt bättre och bättre under dagen.
Jag och Laura letade efter späckhuggare, valar och delfiner i vattnet (de kan nämligen ses här lite då och då) men tyvärr såg vi inget spännande. Vad vi faktiskt såg var några fåglar som kallas Puffins! De är tydligen väldigt populära vid Orkney Islands och många turister åker hit för att se dem! :) De var sååå söta, men jag och Laura kunde ändå inte hjälpa att bli lite besvikna över att det inte var en späckhuggare det var alla turister pekade på...
I alla fall: När vi kom till Orkney Islands hoppade vi på vår buss och mötte vår chaufför/guid som introducerade sig som Stuart. Måste säga att Stuart var en höjdarguide! Rolig och intressant att lyssna på, osv.

Här kommer lite fakta som Stuart (bl.a.) berättade för oss under turen:

Turen är 9timmar och 80miles (128km) lång.

Orkney Islands består av 70 öar, där alla öarna tillsammans är 370 "kvadratmiles" (595 kvadratkilometer).

Populationen är 21 000 pers.

Orkney Islands har 240 regndagar per år och har samma latitud som St Petersburg i Ryssland och Churchill i Kanada.

Midvintern består av 5timmars dagsljus, resten är mörker.

Midsommaren består av 21timmars dagsljus.

Högsta uppmätta temperaturen under sommaren är 23 grader, då den starka vinden gör det så kallt. (Pga vinden finns det heller knappt några träd på ön, endast ett antal få som planterats i dalen).

Det vi besökte under vår tur (i ordning) var:

Scapa Flow - en vik/del av havet som man kör längs med och som tydligen är väldigt berömd inom öns historia.

Churchill Barriers - Här fanns en massa gamla stirdskepp i vattnet som gått på grund, sjunkit i kriget.

Kirkwall - Öns huvudstad. Här hade vi 20 min på oss att ströva omkring själva (vi skulle tillbaka hit senare) men ändå lyckas jag och Laura gå lite vilse.... Som tur var hittade vi tillbaka till bussen innan den körde! xD

Stromness - Största staden efter Kirkwall. Här stannade vi i 1h20min, så jag och Laura åt lunch på en mysig restaurang. Vi tog båda fish&chips och som efterrätt delade vi på en fudge cheesecake. Den var GUDOMLIGT god! Efter detta gick vi lite på en marknad och smakade på de olika proverna (fisk, oatcakes, sylter och marmelad, osv), samt inom en souvenirbutik där vi pratade med ägaren om de berömda Puffins-fåglarna. Det som var roligt var att jag och Laura, som inte hade en aning om att de var berömda och att många ville se dem, hade redan sett två stycken! xD

Skara Brae - En "by av sten". Förr i tiden byggdes denna lilla byn "under" marken, så att alla husens tak var gräset på en "kulle". ´Det man inte visste var att under kullen fanns små hus/hyddor! Alla väggar och gångar var gjorda utav sten. Mycket fräckt! Definitivt höjdpunkten på denna resan! :)

Ring of Brodgar - En berömd ring av stående stenar. Ingen vet vad denna ringen användes till, men vissa gissar att man mätte solen/klockan eftersom ringen av sten var placerad mitt emellan punkten mellan bergen där solen går upp varje morgon och punkten mellan bergen där solen går ner varje kväll....

Standing Stones of Stenness - Detta var också ursprungligen en ring av stående stenar, dock var det här färre stenar,men högre i hjöden. De var tydligen hela 6meter höga över marken + 2meter under marken. Dock var inte så många av dessa stenar kvar, då en gammal bonde som ägde marken ska ha sprängt upp de flesta stenarna i luften eftersom han inte ville ha en massa personer som ville besöka stenarna :p

Kirkwall (igen) - Denna gången hade vi 1h45min här, så jag och Laura besökte St Magnus Cathedral och sen gick vi omkring i staden lite och köpte den berömda Orkney Icecream(en). Vi valde Vanilla Honeycrumb och Chocolate och.... Ett ord: MUMS! Så gräddigt god!

Italian Chapel - Detta var det sista vi besökte innan vi åkte tillbaka till färjan igen. Bredvid fanns det även en liten strand som jag och Laura stannade till vid, vattnet här är magiskt fint! Turkost på de grunda ställena och äkta blått på de djupare - precis som att vara utomlands!

Detta var vad vi gjorde på vår rundtur! Jag hade kunnat skriva allt i mer detalj, men om jag ska vara ärlig orkar jag inte det... Det hände så mycket!! Så det får räcka med en sammanfattning av det hela.

Efter att ha pratat med personalen på färjan fick vi reda på att bara några timmar innan (när vi utforskade ön med vår guide) hade det funnits 4st späckhuggare vid hamnen på jakt efter mat (delfiner)!!!! Jag och Laura blev sååååå besvikna av att höra att man sett späckhuggare här idag men att vi missade det!!! Oh well, man kan inte ha tur alltid. Fräckt ändå att det simmat späckhuggare i vattnet där vi nu åkte över. Konstigt att jag är livrädd för djupt vatten?!?!?
När vi kom tillbaka till Skottland och John O'Groats (klockan var nu efter 8) så körde vi in på campingen, slog upp vårt tält, bäddade med luftmadrass, sovsäckar och kuddar och bytte om innan vi satte upp våra campingstolar, hämtade våra matsäckar (kvällsmat) och drack cider medan vi kollade på den supervackra solnedgången över havet. Vår camping var nämligen precis framför klippstupet och det stora, blåa havet. Vackrare campingplats får man leta efter!!!
Vi hade hur trevligt som helst och pratade fram till elva, då solen var helt nere och det började bli kyligt och regna smått, så då gick vi in i tältet och la oss tillrätta, pratade lite till, innan vi somnade på Skottlands nordligaste punkt.