amandatyren.blogg.se

Den här bloggen är till för er som vill följa min vistelse som Au Pair i Skottland.

Dag 262 - John O'Groats & Bilproblem

Kategori: Allmänt

Idag vaknade jag runt 8 i tältet av att det var kyligt och blåsigt. Jag gick upp och fixade till mig på campingens toaletter och sen gick jag tillbaka samtidigt som Laura vaknade. Medan hon fixade till sig började jag packa ihop sakerna i tältet innan både jag och Laura åt lite frukost i bilen (varmare än utomhus, brr!)
Vid tio körde vi därifrån och satte oss på ett café i hamnen och drack varsin varm choklad innan vi körde västerut 7miles för att kolla på Queen Elisabeths (avliden) gamla favoritslott som tydligen är öppen för turister nu. Jag och Laura lockades dock inte särskillt mycket till att gå in i trädgården och fota eftersom det var på tok för dyrt för oss, men vi fick några fina bilder utanför slottet. Måste säga att jag älskade läget! Slottet hade den perfekta utsikten ut över stranden och havet och öarna långt där borta. Så vackert!
Efter detta körde vi tillbaka österut till John O'Groats och vidare till den gamla fyren vid klippstupet. Där kunde man även gå vidare upp över gräskullarna och fårhagen och gå längst med klippkanten/kusten tills man kom till makalöst häftiga "utskärningar" i klippväggarna. Det var sååå fräckt! Ni får kolla på bilderna sen (kommer läggas upp i efterhand för jag är såå trött just nu och orkar inte lägga upp idag).
Där i klippväggarna satt det hundratals fåglar och vi såg även två nya Puffins (De fåglarna som är mycket populära här)!
Efter denna lilla vandringen gick vi tillbaka till bilen och körde från fyren och John O'Groats. Vi hade tänkt använda tiden idag till att stanna lite här och där på olika turistställen på vägen hem, men den idéen gavs snart upp...
Precis utanför staden Wick börjar nämligen vår bil låta på ett mycket dåligt sätt. Det lät precis som om en lång metallbit/-stav lossnat från undersidan av bilen och släpades efter oss på asfalten. Inte bra...
Jag och Laura stannade till och kollade bilen, men såg ingeting som verkade vara fel så vi körde mycket försiktigt till Wick och stannade på närmasta mack. Självklart kunde de personer som satt i macken ingenting om bilar så vi körde vidare till nästa mack/verkstad som de hänvisade oss till. Även där fanns det ingen som kunde något om bilar - killen som kan var ledig på söndagar.... Aarrgh! Och för att strö salt i såret sa killen bakom disken "You're stuck here until tomorrow!" Tack för den liksom! Hjälper inte riktigt...
Vi ringde därefter Nicki (Lauras Au Pair -mamma) och Laura berättade vad som hade hänt osv. Hon sa då att vi skulle försöka köra vidare (det hade ju gått bra så här långt) till Black Isle och Ian och Maureen så att de kunde ta en titt på bilen. Självklart är det 2 timmars körning härifrån, men vad annars skulle vi göra? Om vi inte tyckte att bilen lät värre och värre så borde det gå bra.
Tack och lov hände det inget nytt med bilen under dessa 2timmarna, den gjorde mest det där lätet när man körde i låga hastigheter och svängde mycket osv. Om man körde snabbt och regelbundet så gick det bra. Ian tog en titt på bilen och efter många funderingar och tester och ett telefonsamtal med Nicki kom vi fram till att det borde vara säkert att köra den sista timmen hem till Elgin också. Sen skulle Ross kunna fixa bilen på tisdag när han kommer hem igen.
Så detta var vad vi gjorde! Vi tackade Ian och Maureen och körde hem till Elgin utan några problem! Visserligen fortsatte bilen göra de där otäcka ljuden, men vi körde försiktigt och var uppmärksamma på nya ljud, osv. Så efter att ha lämnat John O'Groats vid 12.15, kom vi till slut fram till Elgin igen vid 17.00, dvs 4h45min senare. I vanliga fall borde hela den här turen ta ca 3h30min, men pga alla stopp vi gjorde på vägen (och inte några turiststopp som var den första tanken) så tog det lite längre tid.
Men vi är glada ändå! Det var inte så himla fint väder idag så hade varit lite jobbigt att göra alla de där turistsakerna i dimma och regn ändå! Och vi är mest bara glada att vi kom hem hela och rena :)
Men nästa gång vår bil ska börja krångla kan den väl göra det i närheten av Elgin? Inte vid Skottlands nordligaste punkt..... Hahahaha!
 
(Som sagt: Bilder kommer senare!)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: